שמות תואר Adjectives המסתיימים ב-"-ed" ו-"-ing" נגזרים מפעלים, והם מתארים איך מישהו מרגיש או את אופי החוויה, בדרך כלל בהקשר לפועל שממנו נגזר שם התואר.
בעוד ששני סוגי שמות התואר יכולים לבטא רעיונות קשורים, הם משמשים באופן שונה בהתבסס על ההקשר:
שמות תואר המסתיימים ב-"-ed"
שמות תואר המסתיימים ב-"-ed" מתארים בדרך כלל איך מישהו מרגיש או את מצבו הרגשי. לעתים קרובות הם מתארים את התגובה של אדם למשהו.
לדוגמה:
- .Bored: She was bored with the lecture
- .Excited: They were excited about the vacation
- .Tired: He felt tired after the long journey
אופן השימוש בשם תואר שמסתיים ב-"-ed"
1. לתיאור רגשות: שמות תואר אלו מתארים מצב של הוויה או תגובה רגשית.
לדוגמה:
- .Surprised: I was surprised by the news
- .Confused: She looked confused after the complex explanation
2. לתיאור מצבים פיזיים: לפעמים, שמות תואר "-ed" מתארים מצבים פיזיים הנובעים מפעולות או תנאים כלשהם.
לדוגמה:
- .Exhausted: After running the marathon, he was exhausted
- .Affected: The town was affected by the storm
שמות תואר המסתיימים ב-"-ing"
שמות תואר המסתיימים ב-"-ing" מתארים בדרך כלל את הטבע או המאפיין של משהו שגורם לתגובה או למצב. לעתים קרובות הם מתארים את האיכות של שם עצם שיוצר תחושה או אפקט מסוים.
לדוגמה:
- .Boring: The lecture was boring
- .Exciting: The game was exciting to watch
- .Tiring: The journey was tiring
אופן השימוש בשם תואר שמסתיים ב-"-ing"
1. לתיאור תכונות או מאפיינים: שמות תואר אלו מתארים איך משהו דומה או מה הוא עושה.
לדוגמה:
- .Interesting: The book was interesting
- .Challenging: The puzzle was challenging
2. לתיאור הגורמים לתגובות: לעתים קרובות הם מסבירים מדוע מישהו מרגיש בצורה מסוימת.
לדוגמה:
- .Fascinating: The documentary was fascinating
- .Annoying: The noise was annoying
הסברים דקדוקיים
כדי להבין מתי להשתמש בשם תואר "-ed" לעומת "-ing", יש לשקול את ההנחיות הבאות:
1. יש להשתמש בתואר "-ed" לתיאור רגשות או מצבים:
שמות תואר אלה מתארים איך אנשים מרגישים לגבי משהו או מצבם הפנימי.
לדוגמה: She felt amazed by the magician’s tricks (הטריקים גרמו לה להרגיש מופתעת.)
2. יש להשתמש בתואר "-ing" כדי לתאר מאפיינים או סיבות:
שמות תואר אלו מתארים את התכונות של אדם, דבר או מצב המייצרים רגשות.
לדוגמה: The magician’s tricks were amazing (הטריקים היו מדהימים.)
דוגמאות במשפטים
1. דוגמה לתואר שמסתיים ב- -ed:
משפט: He was bored during the long meeting
הסבר: "bored" מתאר כיצד הרגיש במהלך הפגישה.
2. דוגמה לתואר שמסתיים ב- -ing:
משפט: The long meeting was boring
הסבר: "boring" מתאר את אופי הפגישה שגרמה לשעמום.
טעויות נפוצות
- בלבול בין הסיומות: אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא שימוש בתואר שמסתיים ב- "-ed" ו-"-ing" לחילופין. למשל, לומר "I felt boring" במקום "I felt bored".
- אי הבנת המיקוד: יש לזכור ששמות תואר שמסתיימים ב- "-ed" מתמקדים במקבל הפעולה או התחושה, בעוד ששמות תואר שמסתיימים ב- "-ing" מתמקדים בסיבת הפעולה או ההרגשה.
טיפים לשימוש נכון
- זהו את המיקוד: קבעו אם שם התואר מתאר איך מישהו מרגיש או את המאפיין של משהו שגורם לתחושה.
- תרגול עם דוגמאות: תרגלו באופן קבוע שימוש בשני סוגי שמות התואר בהקשרים שונים כדי לחזק את ההבנה.
טבלאות סיכום
Table 1: Comparison of "-ed" and "-ing" Adjectives
Ending | Describes | Example |
Usage |
-ed | Feelings or emotional states | Excited, Tired, Bored | Used to describe how someone feels |
-ing | Qualities or characteristics | Exciting, Boring, Tiring | Used to describe what causes feelings |
"Table 2: Examples of Adjectives Ending in "-ed
Adjective | Description |
Example Sentence |
Bored | Feeling uninterested or weary | .She was bored during the lecture |
Tired | Feeling exhausted or needing rest | .He felt tired after the workout |
Frustrated | Feeling annoyed or upset | .She was frustrated by the delays |
Interested | Feeling curious or engaged | .I am interested in the new project |
"Table 3: Examples of Adjectives Ending in "-ing
Adjective | Description |
Example Sentence |
Boring | Causing a lack of interest or excitement | .The movie was boring to watch |
Exciting | Causing great enthusiasm or eagerness | .The concert was exciting |
Annoying | Causing irritation or displeasure | .The noise was really annoying |
Fascinating | Causing great interest or attention | .The exhibition was fascinating |
שאלות ותשובות להבנת הנושא
1. מה ההבדל המהותי בין שמות תואר המסתיימים ב-ed ו-ing, וכיצד הם משפיעים על המשמעות של המשפט?
תשובה: ההבדל המהותי בין שמות תואר המסתיימים ב-ed ו-ing טמון בפרספקטיבה שהם מעבירים:
- שמות תואר המסתיימים ב-ed מתארים תחושה או רגש שמישהו או משהו חווה. הם משמשים לעתים קרובות כדי לתאר איך אדם מרגיש בתגובה למשהו.
לדוגמה: I am bored (האדם מרגיש שעמום בגלל משהו אחר.)
- שמות תואר המסתיימים ב-ing מתארים מאפיין או איכות של משהו שגורם לתחושה או רגש. הם משמשים לעתים קרובות כדי לתאר מה גורם למישהו להרגיש בצורה מסוימת.
לדוגמה: the movie is boring (הסרט גורם לשעמום.)
במשפטים הללו, השימוש ב-ed מול -ing משנה את המיקוד מהחווה של התחושה (עם -ed) לגורם התחושה (עם -ing).
2. כיצד אפשר לקבוע אם להשתמש בצורת -ed או -ing של שם התואר במשפט?
תשובה: כדי לקבוע אם להשתמש בצורת -ed או -ing של שם תואר, יש לשקול מי או מה הוא נושא המשפט והאם הם חווים רגש או גורמים לו:
- נשתמש בצורת -ed כאשר הנושא הוא זה שחווה את הרגש או התחושה.
לדוגמה: " She was frightened by the noise ". (היא חוותה פחד.)
- נשתמש בצורת -ing כאשר הנושא הוא המקור או הגורם לרגש או לתחושה.
לדוגמה: The noise was frightening (הרעש גרם לפחד.)
לסיכום, יש לשאול את עצמנו האם שם התואר מתאר איך מישהו מרגיש (-ed) או מה גורם לו להרגיש כך (-ing).
3. תנו דוגמאות לאופן שבו אותה מילת שורש יכולה ליצור שמות תואר שמסתיימים גם ב-ed וגם ב-ing, והסבירו כיצד המשמעויות שלהם שונות?
תשובה: שמות תואר רבים יכולים ללבוש צורות -ed ו-ing, ולשנות את משמעותם בהתבסס על הצורה. לדוגמה, Tired (הרגשה) לעומת Tiring (הגורם לתחושה):
- דוגמה עם -ed: He was tired after the long walk (הוא חווה עייפות.)
- דוגמה עם -ינג: The long walk was tiring (ההליכה גרמה לעייפות.)
דוגמאות אלו מראות כיצד צורת ה-ed מתמקדת בחוויה הפנימית, בעוד שצורת ה-ing מתמקדת בגורם החיצוני.
4. מהן הטעויות הנפוצות שלומדי האנגלית עושים לרוב כשהם משתמשים בתארי -ed ו-ing, וכיצד ניתן להימנע מהן?
תשובה:
טעות נפוצה ראשונה היא בלבול בין צורות-ed ו-ing: אנחנו עלולים לומר "I'm boring" כשמתכוונים ל-"I'm bored", ומבלי משים לתאר את עצמנו כמשעממים במקום לבטא שאנחנו מרגישים משועממים. הפתרון הוא תמיד לחשוב אם אנחנו מדברים על תחושה או על הסיבה לתחושה. אם מדובר על איך אתה או מישהו מרגיש, השתמש בביטוי -ed. אם זה קשור למה שגורם לתחושה, השתמש בביטוי -ing.
טעות נפוצה נוספת היא שימוש בצורה שגויה בהתאם להקשר: לדוגמה, אמירת " The child was exhausting " במקום " The child was exhausted ". הפתרון הוא לזכור שצורת ה-ed עוסקת בחוויה, וצורת ה-ing עוסקת בגורם. הילד מרגיש מותש, ואולי משהו אחר מתיש אותו.
על ידי התחשבות בתפקיד הנושא במשפט, ניתן להימנע מטעויות אלו.
לסיכום
שמות תואר שמסתיימים ב-"-ed" וב-"-ing" הם מרכיבים חיוניים בדקדוק בשפה האנגלית להבעת מגוון רחב של רגשות ותיאורים. על ידי הבחנה בין שני סוגי התארים הללו והבנת תפקידיהם במשפט, אנחנו יכולים לדעת כיצד להעביר בצורה מדויקת ויעילה יותר את מחשבותינו ורגשותינו באופן מילולי.
שליטה בשמות התואר הללו משפרת את התקשורת הכתובה והמדוברת שלנו באנגלית, ומובילה אותנו לביטויים ברורים ומדויקים יותר.
אם אתם רוצים ללמד את ילדיכם עוד על הניואנסים של השימוש בשמות תואר שמסתיימים ב-"-ed" וב-"-ing" ונושאי דקדוק נוספים באנגלית מדוברת וכתובה, היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובה קיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.
צפו בתכניות ושיטות לימוד אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!