Scrolltop arrow icon
Prop 1 Prop 2
0 days
0 hours
0 minutes
מהר/י ⏳30%- על הכל! תן/י לילד שלך ליהנות מאנגלית! קוד הטבה: LIMUDIM30
CTA background
כדי לעזור לילדכם להפוך למקצוען באנגלית, הזמינו שיעור ניסיון בחינם
נסו כעת בחינם
שתף
X share icon
08.10.2024
Time icon 5 דקה

הסתיו בישראל: עונה של שינוי וחגיגה

תוכן העניינים

הסתיו בישראל, כמו בכל מקום בעולם, מסמל את המעבר בין חום הקיץ לקרירות החורף, אך במדינה קטנה כמו שלנו שמגוונת מבחינת האקלים והנוף, הסתיו מביא עימו ייחודיות שקשה להתעלם ממנה. בניגוד למדינות באירופה ובצפון אמריקה, שבהן הסתיו הוא זמן של בעיקר עלים נושרים ושלכת צבעונית, בישראל יש לסתיו אופי עדין יותר. הוא עדיין מביא איתו תחושת ריענון ושינוי, אך האקלים הים-תיכוני עושה את ההבדל. 

במהלך הסתיו, הימים בישראל עדיין חמים, אך הלילות מתחילים להתקרר. עונת הסתיו מביאה עימה תחושת הקלה מהחום הכבד של הקיץ הישראלי, ויחד עם זאת, ניתן לחוש בשינויים באוויר – לחות פחותה יותר, רוח קלילה ונעימה יותר, ושינויים במזג האוויר שמסמנים את בואו הקרוב של החורף. בעוד שבאזורים הרריים כמו ירושלים וצפון הארץ ניתן להרגיש את השינוי בצורה מוחשית יותר, במרכז הארץ ובדרום הוא מורגש בעדינות.

הטבע בסתיו הישראלי משנה גם הוא את פניו. הצמחייה במדינה, שמתמודדת בכל שנה עם קיץ חם ויבש, מתחילה להשתקם. שטחי הבר כבר אינם כה צהובים וצחיחים, והירוק מתחיל להופיע מחדש, במיוחד אחרי הגשמים הראשונים של העונה, המכונים "יורה". היורה מסמן את תחילת הגשמים, והוא מתרחש לרוב בסוף אוקטובר או תחילת נובמבר. הפריחה המחודשת של פרחים, כמו הכרכומים, מביאה עמה את אחד מסימני ההיכר המובהקים של הסתיו.

להרחבה נוספת תוכלו לקרוא עוד גם על פירות הסתיו בישראל

חגי תשרי: הזמן הרוחני של הסתיו

אחד המאפיינים המרכזיים של הסתיו בישראל הוא עונת חגי תשרי. חגי תשרי, המתחילים בראש השנה, מהווים זמן של התחדשות אישית ורוחנית. הסתיו בארץ קשור עמוקות בחוויות תרבותיות, דתיות וחברתיות, ומסמל תחילתה של השנה החדשה ביהדות.

ראש השנה, הנחגג ביום הראשון והשני של חודש תשרי, הוא חג שמתמקד בהתחלות חדשות, בהרהורים אישיים ובחשבון נפש. לאחריו מגיע יום הכיפורים, שנחשב ליום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי. יום זה מתמקד בכפרה, סליחה ותשובה. שני החגים הללו מביאים עימם אווירה של רוגע, הרהור וניקיון נפשי.

לאחר יום הכיפורים, מגיע חג הסוכות – חג שמח יותר, שבו אנשים בונים סוכות, מבלים מחוץ לבית ומזכירים את נדודי בני ישראל במדבר. סוכות הוא חג של שמחה והודיה על השפע שהביא הקיץ. אחת מהמצוות המרכזיות של החג היא לשבת בסוכה, ולעיתים רבות הסתיו מביא עימו מזג אוויר מושלם לכך – ימים חמימים ולילות קרירים.

אחרון בחגי הסתיו הוא שמחת תורה, החג המסמל את סיום הקריאה השנתית בתורה והתחלתה מחדש. זהו חג של שמחה וריקודים, שבו הקהילות היהודיות חוגגות את מעגליות החיים ואת המחזוריות של הקריאה בתורה.

מזג האוויר הסתוי בישראל לעומת שאר העולם

כשמדברים על הסתיו, השוואה בין ישראל למדינות אחרות בעולם היא בלתי נמנעת. בישראל, עונת הסתיו נמשכת מאמצע ספטמבר עד דצמבר, ומזג האוויר בעונה זו מושפע באופן משמעותי מהאקלים הים-תיכוני, המאפיין את המדינה. מזג האוויר במהלך הסתיו נע בין ימים חמימים שבהם הטמפרטורות יכולות להגיע גם ל-30 מעלות, לבין לילות קרירים ונעימים יותר שבהם הטמפרטורות יורדות לאזור ה-15 מעלות.

לעומת זאת, באירופה ובצפון אמריקה הסתיו מביא עימו שינוי דרמטי יותר. שם, ספטמבר ואוקטובר הם חודשים שבהם הטמפרטורות יורדות בצורה ניכרת, ואיתם מגיעה השלכת, שהיא אחד מסממני הסתיו הקלאסיים במדינות אלו. באזורים אלה, הסתיו הוא זמן שבו העלים משנים את צבעם, נופלים לקרקע ויוצרים נוף מרהיב בגווני אדום, צהוב וכתום. החורף מתחיל לבצבץ מוקדם יותר, והקרירות מתפשטת בהדרגה.

לעומת זאת, בישראל, אין שלכת כה משמעותית, והעצים אינם מאבדים את עליהם באותה מידה כמו באירופה ובארה"ב. הלחות הרבה האופיינית לקיץ הישראלי מתפוגגת בהדרגה, ואיתה באה תחושת רעננות באוויר, אבל שינויי הטמפרטורות אינם כה חדים כפי שמתרחש באזורים קרים יותר.

רוצה לגדל ילד/ה דו לשוני/ת? הירשם/י לשיעור ניסיון חינם!

הסתיו הישראלי: השפעות תרבותיות וחברתיות

הסתיו בישראל אינו רק עונה של שינויי מזג אוויר וחגי תשרי, אלא גם זמן משמעותי מבחינה תרבותית וחברתית. העונה הזו מהווה תקופה שבה החברה הישראלית מתכנסת, חושבת על השנה שעברה ומביטה קדימה. ההשפעות של הסתיו ניכרות בכל תחום של החיים בישראל, החל מהמוזיקה והאמנות ועד לטקסים הלאומיים והזיכרון הקולקטיבי.

בזמן שחגי תשרי מסמנים התחדשות רוחנית, סיום הסתיו מביא עימו אירועים שמזכירים את ההיסטוריה היהודית והישראלית. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא יום הזיכרון ליצחק רבין, שנערך בכל שנה ביום הרביעי בחודש נובמבר. יום זה מציין את רצח ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין, בשנת 1995, ומהווה זמן של חשבון נפש לאומי ודיון על ערכים חברתיים, דמוקרטיים ועל עתידה של המדינה.

הסתיו הוא גם עונה שבה מתחילים להיערך אירועי תרבות רבים ברחבי הארץ. פסטיבלים מוזיקליים, הצגות תיאטרון, תערוכות אמנות ושווקים מקומיים – כולם מתרחשים בעונה זו, לאחר הפוגת הקיץ החמה. בירושלים, למשל, מתקיים פסטיבל "חוצות היוצר", המפגיש בין אמנים מקומיים ובינלאומיים, ובתל אביב אפשר למצוא הופעות חיות ופסטיבלים קולנועיים המוסיפים צבע וחיים לאווירת הסתיו הנעימה.

גם בבתי הספר ובאוניברסיטאות, הסתיו מסמל את תחילתה של שנת הלימודים. ילדי ישראל חוזרים מחופשת הקיץ הארוכה לתחילת שנת הלימודים בחודש ספטמבר, והסטודנטים מתחילים את סמסטר הסתיו באוקטובר. זהו זמן של שגרה מחודשת, שבו מתחדשים הלימודים והחיים הקהילתיים לאחר תקופה ארוכה של חופשה ופיזור.

הטבע והנופים בסתיו הישראלי

הטבע הישראלי משנה את פניו בעונת הסתיו בצורה הדרגתית, כשהצבעים חוזרים לארץ לאחר הקיץ הצחיח. בעוד שבאזורים מסוימים בעולם הסתיו מלווה בנפילת עלים ושלכת מרהיבה, בישראל הסתיו מאופיין בתחייה מחודשת של הצמחייה, בעיקר בזכות הגשמים הראשונים. הצמחייה הים-תיכונית עמידה בפני תנאי היובש של הקיץ הישראלי, ולכן עם בוא היורה (הגשם הראשון), נרשמת פריחה מחודשת שמביאה עימה תחושת רעננות והתחדשות.

בין הצמחים האופייניים לסתיו הישראלי ניתן למצוא את פריחת החצבים, הסתווניות והכרכומים. פרחים אלו, שפורחים בטבע הישראלי בעונה זו, מהווים סמל להתחדשות ולעצם השינוי שמביא הסתיו. החצבים, למשל, ידועים כ"מבשרי הסתיו", והם פורחים בגבעות ובשטחים הפתוחים ברחבי הארץ, במיוחד באזורים כמו הכרמל, הרי יהודה והגליל.

בנוסף, הסתיו מביא עימו פעילות נמרצת של בעלי החיים. עונת הנדידה של הציפורים חולפת על פני ישראל בעונת הסתיו, כאשר אלפי מינים של ציפורים נודדות עוברים מעל שמי המדינה בדרכם מאירופה לאפריקה. עמק החולה, אגמון החולה ושאר מקומות לחים בצפון הארץ הופכים למוקדי תיירות עבור צפרים חובבים ומקצועיים שמגיעים לצפות במופע הטבעי הזה. החסידות, העגורים, והשקנאים הם רק חלק מהמינים הנודדים שעוברים דרך ישראל בעונה זו.

במקביל לפריחת הצמחים ולנדידת הציפורים, הנחלים ומאגרי המים מתחילים להתמלא אט אט, לאחר שהיו יבשים או מדוללים במהלך הקיץ. המטיילים והחובבים של טיולים בטבע חוזרים לפקוד את שמורות הטבע והפארקים הלאומיים, שנהנים ממזג אוויר נוח ואטרקטיבי לטיולים, עם פחות עומס חום ולחות.

הסתיו במישור החקלאי

בישראל, עונת הסתיו מסמלת גם את תחילת עונת הזריעה והחריש. החקלאות המקומית מושפעת מהאקלים הים-תיכוני, והסתיו הוא זמן קריטי לחקלאים אשר מתכוננים לחורף. לאחר הקיץ היבש, החקלאים מתחילים לזרוע את שדותיהם, בידיעה שהגשמים הראשונים יפרו את האדמה ויכינו אותה לתחילת עונת הגידול.

בין הגידולים שנזרעים בעונה זו ניתן למצוא חיטה, שעורה, ואפונה, המהווים את הבסיס לחקלאות המקומית. כמו כן, הסתיו הוא הזמן שבו החקלאים מכינים את השדות לגידולים חורפיים כמו כרוב, חסה, וגזר. בשוקי האיכרים ובשווקים העירוניים ניתן להבחין בשינוי עונתי במבחר הפירות והירקות – לצד פירות הקיץ שעדיין זמינים, מתחילים להופיע בשווקים רימונים, תמרים, אגסים ותפוחים טריים.

בנוסף לכך, בעונה זו מתקיימות עונות המסיק והבציר, שהן תקופות חשובות עבור ענפי הזית והיין בישראל. מסיק הזיתים, שמתחיל בספטמבר ונמשך לעתים עד נובמבר, הוא חלק חשוב מהמורשת החקלאית של ישראל. בכל שנה, במקומות שונים בארץ, נערכות פעילויות חווייתיות של מסיק זיתים עבור משפחות וילדים, תוך לימוד על התהליך המסורתי של ייצור שמן זית. גם עונת הבציר, המתרחשת בכרמים הרבים ברחבי הארץ, היא זמן של שמחה, שבה היקבים הישראלים מתחילים להפיק את יינות השנה החדשה.

לסיכום

הסתיו בישראל הוא עונה מיוחדת שמביאה עימה שילוב בין שינויי טבע, חגיגות דתיות, והתרחשויות תרבותיות. בעוד שהסתיו במדינות אחרות מביא עימו קדרות ושלכת צבעונית, בישראל הוא מסמל התחדשות, רעננות ושינוי עדין. מזג האוויר הנעים, הפריחה המחודשת והחגים המגוונים הופכים את הסתיו לעונה מלאה באירועים ומשמעות, המשלבת בין המורשת היהודית והחיים המודרניים בישראל.

הכירו את נובאקיד!

אם אהבתם את התוכן שלנו ומעוניינים להעמיק, תוכלו לקרוא עוד מאמרים באתר נובאקיד. 

אם חשוב לכם לקדם את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם, לא רק בידע כללי אלא גם בלימוד השפה האנגלית, עזרו להם לרכוש שליטה בשפה האנגלית, הן בדיבור והן בכתיבה, מהנוחות של הבית או מכל מקום אחר דרך האינטרנט. 

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
נובאקיד להורים
אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.
:3

Catch a hamster

קבל/י 30% הנחה!

מזל טוב!
זכיתם ל30% הנחה לשיעורים שלנו!

קוד ההטבה שלך: LIMUDIM30