Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
כדי לעזור לילדכם להפוך למקצוען באנגלית, הזמינו שיעור ניסיון בחינם
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
05.09.2024
Time icon 7 min

תרופות ביתיות נגד יתושים וקרציות – שמרו על עצמכם בחגים

תוכן העניינים

הקיץ והחגים הם זמן נהדר לבלות עם המשפחה והחברים, אך הם גם מביאים עמם אתגר נוסף: יתושים וקרציות. המזיקים הללו לא רק מטרידים, אלא גם עלולים להעביר מחלות מסוכנות כמו קדחת הנילוס המערבי, מלריה, דנגי, וליים. 

במאמר זה נתמקד בתרופות הביתיות שיכולות לעזור להרחיק את היתושים והקרציות באופן טבעי ולשמור על בטיחותכם ובריאותכם במהלך תקופת הקיץ.

היתושים הם חלק בלתי נמנע מהקיץ, אך עם מעט מאמץ והשקעה בתרופות ביתיות, ניתן להקטין את הסיכוי להיעקץ ולהנות מחג בטוח ונעים. הטיפים שיובאו כאן הם פשוטים לביצוע ואינם דורשים השקעה כלכלית גדולה. 

בנוסף ליתושים, הקרציות הן איום נוסף שעלינו להתמודד איתו, במיוחד במהלך החגים ובילויים בחוץ בטבע. הקרציות עלולות להעביר מחלות כמו מחלת ליים, קדחת כתמים, ובאבסיה. בהמשך המאמר נסקור כיצד להימנע מקרציות בדרכים טבעיות ותרופות ביתיות שיעזרו לכם להישאר בטוחים ובריאים.

מדוע חשוב להרחיק את היתושים?

היתושים הם לא רק מטרד, אלא גם יכולים לשאת ולהעביר מחלות מסוכנות. עקיצותיהם גורמות לגירוד ולפעמים גם לתגובות אלרגיות. עבור אנשים מסוימים, עקיצה פשוטה עלולה להפוך לדלקת או לזיהום. חשוב לדעת כיצד להגן על עצמנו ועל ילדינו מפני המזיקים הללו.

תרופות ביתיות נגד יתושים

  1. שמן אקליפטוס לימוני: שמן אקליפטוס לימוני (Lemon Eucalyptus Oil) הוא אחד מהשמנים האתריים המוכרים ביותר לשימוש כדוחה יתושים טבעי. הוא מכיל חומר פעיל הנקרא ציטרונלה, שממנו מפיקים את החומרים דוחי היתושים המסחריים. ניתן לדלל את השמן במים או בשמן נשא (כמו שמן קוקוס) ולהשתמש בו על העור כדי להרחיק יתושים.
  2. שמן לבנדר: שמן לבנדר ידוע בזכות תכונותיו המרגיעות, אך הוא גם יעיל בהרחקת יתושים. בנוסף להרחקת היתושים, שמן הלבנדר מרגיע את העור ומפחית את הגירוד במידה ונעקצתם. אפשר לטפטף כמה טיפות שמן לבנדר על פיסת בד ולהניח אותה בחדר כדי למנוע כניסת יתושים.
  3. שום: אמנם הריח של השום לא נעים לכולנו, אך יתושים במיוחד לא אוהבים אותו. ניתן למרוח מעט מיץ שום מדולל במים על העור או לצרוך שום באופן קבוע כדי להקטין את הסיכוי להיעקץ.
  4. מנורות צהובות: החלפת המנורות הלבנות והבהירות בביתכם למנורות צהובות עשויה להקטין את משיכת היתושים לאזור המגורים. היתושים פחות נמשכים לאור צהוב ולכן הם יעדיפו להתרחק.
  5. גידול צמחים דוחי יתושים: גידול צמחים מסוימים יכול להקטין את מספר היתושים בסביבתכם. בין הצמחים המומלצים ניתן למצוא את הציטרונלה, גרניום, בזיליקום ומרווה. שתילת צמחים אלה בסמוך לחלונות ולדלתות יכולה לשמש כהגנה טבעית.
  6. שימוש במאווררים: מאווררים יכולים להוות כלי עזר יעיל להרחקת יתושים. היתושים מתקשים לעוף כנגד זרם אוויר חזק, ולכן הצבת מאווררים באזורי הישיבה בחוץ יכולה למנוע מהיתושים להתקרב אליכם.

הגנה על הבית מיתושים

  1. התקנת רשתות על החלונות והדלתות: כדי למנוע את חדירת היתושים לביתכם, מומלץ להתקין רשתות על החלונות והדלתות. רשתות אלו יאפשרו לכם להנות מאוויר צח מבלי לחשוש מהיתושים.
  2. ניקוז מים עומדים: מקורות מים עומדים הם מקומות אידיאליים להתרבות יתושים. ודאו שאין מקורות מים עומדים בגינתכם, כמו דליים, צלחות תחת עציצים, או כל מקום אחר שבו מים יכולים להצטבר.
  3. השקיית הצמחים בשעות הבוקר: השקיית הצמחים בשעות הבוקר ולא בערב תאפשר למים להתייבש במהלך היום, וכך תמנעו מהיתושים מקומות אידיאליים להתרבות בלילה.
  4. שימוש בנרות ציטרונלה: נרות ציטרונלה הם דרך נעימה ואסתטית להרחיק יתושים מהמרחב שלכם. הציטרונלה שבנרות גורמת ליתושים להימנע מהאזור שבו הנר בוער.

הגנה אישית בזמן שהייה בחוץ

כשאתם נמצאים בחוץ, במיוחד בשעות הערב, כדאי לנקוט במספר אמצעים כדי להימנע מעקיצות יתושים:

  • לבישת בגדים ארוכים: לבישת בגדים ארוכים ובהירים יכולה להפחית את הסיכוי להיעקץ, במיוחד כשמדובר באזורים עם הרבה יתושים.
  • שימוש במשחות דוחי יתושים: שימוש במשחות דוחי יתושים טבעיות או מסחריות על העור, במיוחד על אזורים חשופים, יקטין את הסיכוי להיעקץ.
  • הימנעות ממריחה של בשמים: בשמים ומוצרי טיפוח מבושמים יכולים למשוך יתושים. מומלץ להימנע מהם, או לבחור במוצרים שאינם מבוססים על ניחוחות מתוקים.
האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

מדוע חשוב להיזהר מקרציות?

קרציות הן טפילים קטנים שנצמדים לעורם של בני אדם ובעלי חיים וניזונים מהדם שלהם. הן נושאות עמן מחלות רבות, כאשר מחלת ליים היא מהנפוצות והמוכרות ביותר. מחלה זו עלולה לגרום לתסמינים חמורים כמו עייפות כרונית, בעיות לב ומערכת העצבים. 

זיהוי מוקדם של הקרציות והסרתן חשובים למניעת העברת המחלות.

תרופות ביתיות למניעת קרציות

  1. שמן רוזמרין: שמן רוזמרין הוא שמן אתרי ידוע בהרחקת קרציות. ניתן לערבב כמה טיפות שמן רוזמרין עם שמן נשא כמו שמן זית או שמן קוקוס, ולמרוח על העור לפני יציאה החוצה. הוא גם מתאים לשימוש על בעלי חיים, אך חשוב לבדוק תחילה את התגובה של חיית המחמד.
  2. חומץ תפוחים: חומץ תפוחים הוא חומר טבעי נוסף שידוע כיעיל נגד קרציות. ניתן לערבב אותו עם מים ולרסס על בגדים או על העור. אם אתם מתכננים לצאת לטיול בטבע, כדאי לרסס מעט מהתערובת הזו על הנעליים, הגרביים והתחתונים.
  3. שום ותוספי תזונה טבעיים: כמו בעניין היתושים, צריכת שום באופן קבוע יכולה להרתיע קרציות מלנגוס בכם. בנוסף, תוספי תזונה טבעיים כמו שמן זרעי חמניות ושמן דגים עשויים לשפר את עמידות הגוף לקרציות.
  4. צמחים דוחי קרציות: גידול צמחים כמו מנטה, גרניום ורוזמרין בגינה או בסביבת הבית יכול להקטין את מספר הקרציות בקרבתכם. צמחים אלו משחררים חומרים טבעיים שמרתיעים קרציות ונמצאים יעילים במיוחד באזורים פתוחים.
  5. שימוש בסבון טבעי: רחצה בסבון טבעי שמכיל שמנים אתריים כמו שמן עץ התה, לבנדר או מנטה עשויה לעזור להרחיק קרציות מהגוף. שמנים אלו לא רק שמריחים נפלא, אלא גם בעלי תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-פטרייתיות שמוסיפות שכבת הגנה נוספת.

הגנה על בעלי החיים שלכם

בעלי חיים, במיוחד כלבים וחתולים, חשופים במיוחד לקרציות בזמן שהייה בחוץ. הקרציות יכולות לעבור מהם אליכם, ולכן חשוב להגן גם על חיות המחמד שלכם.

לאחר שהות בחוץ, יש לבדוק את חיית המחמד היטב. התמקדות באזורי האוזניים, הצוואר, ובית השחי, שם קרציות אוהבות להסתתר. ישנם תכשירים טבעיים רבים שניתן להשתמש בהם כדי להגן על חיות המחמד מקרציות. תכשירים אלו כוללים שמנים אתריים טבעיים שניתן לרסס על הפרווה. חשוב להקפיד להשתמש במוצרים שמיועדים במיוחד לבעלי חיים ולא לשימוש אנושי בלבד. 

ובנוסף לעיל, כשאתם יוצאים לטיול עם חיית המחמד, נסו להימנע מאזורים עם עשבייה גבוהה או צמחייה צפופה שבהם קרציות נפוצות במיוחד.

הגנה על הבית והחצר מקרציות

קרציות אוהבות מקומות לחים וצפופים עם הרבה עלים ועשב. כדי למנוע את התרבותן, חשוב לשמור על החצר מסודרת ולדאוג לגיזום צמחים באופן קבוע. כדאי להרחיק את העשבייה מהבית ולפנות עלים יבשים וערימות עצים. כמו כן, בעלי חיים פראיים, כמו צבאים או שועלים, עלולים לשאת קרציות ולהעבירן לחצר שלכם. התקנת גדרות יכולה לעזור במניעת כניסתם לאזור המגורים שלכם ובכך להקטין את הסיכוי להדבקות בקרציות.

ישנם חומרי הדברה טבעיים רבים שניתן להשתמש בהם להדברת קרציות בגינה או בחצר. חומרים אלה כוללים תערובות של שמנים אתריים, תמציות צמחים או סבון טבעי שניתן לרסס על הצמחייה.

הגנה אישית בזמן שהייה בחוץ

כאשר אתם נמצאים בחוץ, במיוחד באזורים עם עשבייה צפופה או יערות, מומלץ ללבוש בגדים ארוכים וסגורים. לבישת גרביים מעל המכנסיים יכולה למנוע מקרציות להיכנס מתחת לבגדים. בנוסף, קיימים תכשירים טבעיים ומסחריים שניתן למרוח על העור כדי למנוע מקרציות להיצמד אליו. מומלץ למרוח אותם על אזורים חשופים בגוף לפני היציאה לטבע.

לאחר השהות בחוץ, מומלץ לבדוק את הגוף היטב כדי לזהות קרציות שהצליחו להיצמד. אם מצאתם קרציה, הסירו אותה בזהירות בעזרת פינצטה, דאגו לחטא את המקום ופנו לייעוץ רפואי במידת הצורך.

לסיכום

הקיץ והחגים הם זמן מושלם לבלות בחוץ, אך גם מביאים עמם סיכונים מצד קרציות ויתושים. שמירה על אמצעי זהירות טבעיים והכנת תרופות ביתיות יכולה לעזור לכם להימנע ממזיקים אלו ולשמור על בריאותכם ובריאות משפחתכם. 

בעזרת המידע שהוצג במאמר זה, תוכלו ליהנות מהחגים בביטחון ובשקט נפשי, תוך שמירה על בטיחותכם ועל בריאות הסובבים אתכם.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד. 

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. 

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.