Scrolltop arrow icon
Prop 1 Prop 2
0 days
0 hours
0 minutes
מהר/י ⏳30%- על הכל! תן/י לילד שלך ליהנות מאנגלית! קוד הטבה: LIMUDIM30
CTA background
כדי להבין טוב יותר נושאים מסובכים, הזמינו שיעור ניסיון בחינם
נסו כעת בחינם
שתף
X share icon
23.09.2024
Time icon 5 דקה

כמה נפלאה הקשת בענן! מדע, אגדות ושיר ערש

תוכן העניינים

הקשת בענן היא תופעה טבעית מרהיבה שמעוררת התלהבות ושמחה בכל פעם שהיא מופיעה בשמיים. היא מהווה שילוב מרהיב של מדע, אגדות ושיר ערש, אשר מעניקים לה את קסמה המיוחד. 

במאמר זה נחקור את הפלא של הקשת בענן מהיבטים שונים: המדע שמאחוריה, האגדות שמסביב והשיר הערש הידוע.

המדע שמאחורי הקשת בענן

הקשת בענן נגרמת כתוצאה מהשבירה, פיזור והחזרת אור השמש דרך טיפות מים באטמוספירה. התהליך מתחיל כאשר קרני השמש חודרות דרך טיפות המים שנמצאות באוויר לאחר הגשם או רסיסי מים אחרים. כאשר אור השמש עובר דרך הטיפות, הוא נשבר לאורכי הגל השונים, שיוצרים את הצבעים המרכיבים את הקשת.

אור השמש מורכב מכל הצבעים של הספקטרום, אבל כאשר הוא עובר דרך טיפות המים, כל צבע נשבר בזווית שונה. זה יוצר את התמונה של הקשת המוכרת לנו, עם צבעים עזים ומסודרים – אדום, כתום, צהוב, ירוק, תכלת, כחול וסגול. הקשת נראית בצורת חצי עיגול בגלל העובדה שהאור נשבר בזוויות שונות בתגובה למיקום השמש והצופה.

אגדות וסיפורים על הקשת בענן

הקשת בענן מופיעה בלא מעט אגדות ותרבויות ברחבי העולם, ולעיתים היא נתפסת כסמל למזל טוב, קסם או קשרים בין העולמות. הנה כמה אגדות מוכרות מרחבי העולם:

  1. המיתולוגיה היוונית: 

באירופה העתיקה, הקשת נתפסה ככלי של האלה איריס, שליחתו של האלים. איריס הייתה נושאת את ההודעות של האלים מהשמיים אל האדמה, והקשת בענן שימשה כגשר בין העולמות.

2. המיתולוגיה הסקנדינבית: 

בקומיקס הנורדי, הקשת נחשבת לגשר בין האלים לבין בני האדם. באגדות נורדיות, הקשת כונתה "בִּרְנִי" ונחשבה כגשר קסום המחבר בין העולם של האלים לבין העולם של בני האדם.

3. האגדות העממיות: 

באירלנד, ישנה אגדה שאומרת שבלב הקשת נמצא סוד של מטמון. לפי האגדה, הדקל שממוקם במקום שבו הקשת נוגעת באדמה מכיל סוד יקר ערך.

שיר ערש על הקשת בענן

הקשת בענן נמצאת גם בשיר ערש ידוע ומוכר – "הקשת בענן" של לאה גולדברג. השיר, שמוכר לכל הילדים בישראל, משקף את הפשטות והקסם של הקשת. השיר מספר על קסמה של התופעה:

בשמים ראיתי קשת,
היא עמדה ממש מול הרחוב
ורציתי אליה לגשת
ולראות אותה מקרוב.

והתחלתי ללכת, ללכת,
ועליתי על ראש גבעה.
אך ככל שהרחקתי לכת
הקשת לא קרבה.

היא עמדה במרום רקיע
כמצויירת על עננה,
וידעתי שלא אגיע
ושלחתי אליה יונה.

עופי, עופי, יפת כנפיים!
עופי, עופי אל המרום,
אל הקשת אשר בשמים
ומסרי לה ברכת שלום.

בשמים יונה וקשת,
בשמים הדרך פתוחה
וטיפות ראשונות של גשם
מבשרות שנת שלום וברכה.

עופי, עופי, יפת כנפיים

השיר נכתב כדי ללמד ילדים על קסם הטבע הפשוט והיפה. הוא מלמד על התופעה בצורה משעשעת וקלה להבנה, ומסייע לילדים לפתח את ההבנה שלהם על עולם הטבע.

רוצה לגדל ילד/ה דו לשוני/ת? הירשם/י לשיעור ניסיון חינם!

שאלות ותשובות על קשת בענן

1. מהי קשת בענן?

תשובה: קשת בענן היא תופעה אופטית שנראית כקשת צבעונית בשמיים, הנוצרת כתוצאה מהשבירה, פיזור וחזרת אור השמש דרך טיפות מים באטמוספירה.

2. איך נוצרת קשת בענן? 

תשובה: קשת בענן נוצרת כאשר אור השמש עובר דרך טיפות מים באוויר. האור נשבר, מתפזר, חוזר ומפוצל לצבעים שונים, מה שמוביל להיווצרות הקשת הצבעונית.

3. אילו צבעים ניתן לראות בקשת בענן? 

תשובה: הקשת בענן מכילה שבעה צבעים עיקריים – אדום, כתום, צהוב, ירוק, תכלת, כחול וסגול. הצבעים מסודרים בסדר הזה בגלל השבירה השונה של אורכי הגל השונים.

4. מה הסיבה לכך שהקשת בענן נראית כקשת? 

תשובה: הקשת בענן נראית כקשת בגלל האופן שבו האור נשבר וטיפות המים מסובבות את האור בזוויות שונות. זה יוצר את הצורה החצי עיגולית של הקשת.

5. איפה אפשר לראות קשת בענן? 

תשובה: קשת בענן נראית לרוב לאחר גשם כאשר השמש זורחת באותו הזמן. היא נפוצה בעיקר באזורים עם הרבה גשם ורסיסי מים באוויר, כמו ליד מפלים או אחרי סופות גשם.

6. האם ניתן לראות קשת בענן בלילה? 

תשובה: קשת בענן בלילה נקראת "קשת ירח" (Moonbow). היא נוצרת באופן דומה לקשת בענן, אך באור הירח במקום באור השמש, והיא פחות נפוצה ועם צבעים פחות בולטים.

7. מה ההבדל בין קשת בענן כפולה לקשת בענן אחת? 

תשובה: קשת בענן כפולה נוצרת כאשר אור השמש עובר דרך טיפות מים יותר מפעם אחת, ומביאה ליצירת קשת צבעונית נוספת מעל הקשת הראשית, עם צבעים בסדר הפוך.

8. מהי קשת בענן מעגלית מלאה? 

תשובה: קשת בענן מעגלית מלאה היא קשת שבה כל 360 מעלות נראית כקשת צבעונית. לרוב אנחנו רואים רק חצי קשת, אך ניתן לראות את כל המעגל מהאוויר או מעל מיקומים גבוהים.

9. האם כל קשת בענן היא צבעונית? 

תשובה: רוב הקשתות בענן צבעוניות, אבל לפעמים הן עשויות להיראות כהות או אפילו לבנות אם האור שמגיע אליהן הוא חלש או אם טיפות המים אינן מספיק גדולות.

10. האם ניתן למצוא קשת בענן בקווי רוחב שונים? 

תשובה: כן, ניתן למצוא קשת בענן בכל מקום שבו יש את התנאים המתאימים: גשם ושמש במקביל. עם זאת, קשתות בענן נפוצות יותר באזורים טרופיים ובאזורים עם הרבה גשמים.

11. מהו המקור ההיסטורי של קשת בענן? 

תשובה: קשת בענן מופיעה בתרבויות רבות כאות למזל טוב או כסמל לקשרים עם אלים. במיתולוגיות רבות, הקשת נתפסת כגשר בין העולמות או כסמל לשפע ותקווה.

12. האם קשת בענן נראית באותם צבעים בכל מקום? 

תשובה: כן, הצבעים בקשת בענן הם אחידים בכל מקום – אדום, כתום, צהוב, ירוק, תכלת, כחול וסגול – אך סדר הצבעים יכול להיות הפוך בקשת כפולה.

13. האם קשת בענן יכולה להתרחש בימים מעוננים?

תשובה: קשת בענן לא תתרחש בימים מעוננים לגמרי, שכן נדרשת שמש זורחת כדי להאיר את טיפות המים ולהשיג את התופעה. יש צורך בשמיים חלקים כדי לראות את הקשת.

14. איך ניתן לצלם קשת בענן בצורה הטובה ביותר? 

תשובה: כדי לצלם קשת בענן בצורה הטובה ביותר, השתמשו במצלמה עם עדשה רחבה ונסו למצוא נקודת תצפית גבוהה או רחוקה על מנת לקבל את התמונה המלאה של הקשת. שימו לב לא לפגוע בהשפעת השמש על המצלמה.

15. מהן השפעות האקלים על קשת בענן? 

תשובה: שינויי אקלים יכולים להשפיע על תדירות הופעת הקשת בענן על ידי שינויים בכמות המשקעים, הטמפרטורות, ולחות באוויר. גשמים עזים יכולים לגרום להופעת קשתות צבעוניות יותר לעיתים קרובות.

לסיכום

הקשת בענן היא תופעה טבעית מרהיבה שמספקת לנו הזדמנות להעריך את היופי והפלא שבטבע, וללמוד על מדע פשוט וקסום שמסתתר מאחורי התופעה הזאת.

הקשת בענן היא גם השראה לאגדות ולשירים. מהמדע שמאחורי השבירה של אור השמש, ועד לאגדות המיתולוגיות והתרבותיות, הקשת בענן מזכירה לנו את הקסם של הטבע והכוחות שמאחורי התופעות הפשוטות ביותר. 

בפשטותה וביופייה, הקשת בענן ממשיכה להפליא ולהשפיע עלינו, גם כאנשים וגם כתרבות.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד. 

בואו נלמד כאן על היווצרות הגשם ואיך מסבירים לילדים איך נוצר הגשם

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. 

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
כיצד להסביר לילד
אולי יעניין אותך גם
כיצד להסביר לילד
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.
:3

Catch a hamster

קבל/י 30% הנחה!

מזל טוב!
זכיתם ל30% הנחה לשיעורים שלנו!

קוד ההטבה שלך: LIMUDIM30