Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
20.05.2024
Time icon 5 min

דמי כיס לילדים: כמה, למה ומתי?

תוכן העניינים

עבור הורים רבים, שאלת דמי הכיס לילדיהם היא שאלה שחוזרת על עצמה. זה יכול להיות מקור לבלבול, עם חששות לגבי הגיל הנכון להתחיל, הסכום המתאים לתת, והמטרה הכוללת שזה משרת.

אבל דמי הכיס, כשהם מיושמים מתוך מחשבה, יכולים להיות כלי רב עוצמה ללמד את ילדינו שיעורי חיים יקרי ערך על אחריות כלכלית, שמירה על תקציב ודחיית סיפוקים.

כוחו של כסף הכיס

דמי הכיס, במהותם, הם סכום כסף קטן וקבוע שניתן לילד עבור הוצאה או חיסכון אישי שלו. זה לא נועד לכסות צרכים בסיסיים כמו מזון או ביגוד, שנותרו באחריות ההורים. במקום זאת, מדובר על סכום ייעודי שניתן לילדים כדי לעשות את הבחירות שלהם לגביהם, ולטפח את תחושת הבעלות והשליטה על הכספים שלהם. מתן דמי הכיס פותח אוצר של הזדמנויות ללמידה.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של דמי כיס הוא פיתוח אוריינות פיננסית. אוריינות פיננסית שכוללת מגוון רחב של מיומנויות, שכולן חיוניות לניווט בעולם כמבוגר. מיומנויות אלו כוללות הבנת ערכו של כסף, קבלת החלטות פיננסיות מושכלות, תקצוב וחיסכון למטרות עתידיות. על ידי מתן דמי כיס לילדים, אנו מספקים להם סביבה בטוחה ומבוקרת להתנסות במושגים הללו.

אחד ההיבטים המכריעים של אוריינות פיננסית הוא להבין את ערכו של כסף. עבור ילדים צעירים, כסף יכול להיות מושג מאוד מופשט. הם עשויים לראות בזה משהו קסום שמופיע יש מאין בכל פעם שהם מבקשים משהו. דמי הכיס עוזרים לגשר על הפער הזה. פתאום יש להם כמות מוחשית בידיים, ולבחירות שהם עושים איתה יש השלכות של ממש. האם הם מוציאים את הכל על חטיף ממתק בודד, או שהם יכולים לחסוך חלק לצעצוע גדול יותר? החלטות אלו מאלצות אותם להתעמת עם הערך של מה שהם רוצים ומגבלות המשאבים שלהם.

דמי הכיס מלמדים את ילדים גם את אומנות התיעדוף. העולם שופע דברים מפתים לקניה, אבל המשאבים הם מוגבלים וסופיים. עם דמי הכיס, הילדים לומדים לתעדף את הרצונות והצרכים שלהם. האם הם זקוקים נואשות לחוברת הקומיקס החדשה, או שהם מעדיפים לחסוך למשחק הווידאו שעליו הם חלמו?

בחירות אלו, למרות שהן לכאורה קטנות, מסייעות בפיתוח מיומנויות קבלת החלטות קריטיות שיתורגמו לתחומים אחרים בחייהם.

החשיבות של מתן הסבר מקדים

אמנם לא ניתן להתכחש ליתרונות של דמי כיס, אבל השאלה מתי להכניס אותם דורשת שיקול זהיר. אין גיל קסם שמתאים לכל הילדים, מכיוון ששלבי ההתפתחות שלהם משתנים. באופן אידיאלי, התחלת מתן דמי כיס צריכה להתאים ליכולת של הילד לתפוס מושגים מתמטיים בסיסיים ולעשות כמה בחירות עצמאיות. זה מתרחש בדרך כלל בסביבות הגילאים 4 או 5, אבל חשוב להעריך את המוכנות האישית של ילדיכם.

עבור ילדים צעירים יותר שאולי לא מוכנים לחלוטין להתמודד עם דמי כיס, ניתן להשתמש בגישות חלופיות כדי להניח את הבסיס לאחריות כלכלית עתידית. אסטרטגיה אחת היא להציע "קצבה" קטנה עבור השלמת מטלות קטנות. זה מחדיר את הרעיון שניתן להרוויח כסף, לא רק לקבל, ומלמד את הערך של עבודה קשה. אפשרות נוספת היא לשלב ילדים במסעות קניות, ולאפשר להם להשוות מחירים ולהבין את הרעיון של תקצוב בהקשר משפחתי.

על ידי הצגת מושגים פיננסיים בהדרגה והתאמת הגישה להתפתחות של ילדיכם, אתם מובילים אותם בדרך לקראת אוריינות פיננסית וניהול כספים אחראי בשנים הבאות.

מציאת הכמות הנכונה: הצורך באיזון

עכשיו, כשהבנו את ה"למה" וה"מתי" של דמי כיס, בואו נעמיק ב"כמה". למרבה הצער, אין תשובה מקובלת בכל העולם. הכמות המתאימה תלויה במספר גורמים, כולל:

  1. גיל הילד: ככל שהילדים מתבגרים, הצרכים והרצונות שלהם מתפתחים באופן טבעי. ילד בן 10 עשוי לחלום על משחקי וידאו וכרטיסים לסרט, בעוד שנער עשוי להשתוקק לבגדים, אביזרי טלפון, או אפילו לתרום לטיולים חברתיים. הסכום שתספק אמור לשקף את הצרכים המשתנים הללו.
  2. יוקר המחיה: יוקר המחיה משתנה באופן משמעותי בהתאם למקום המגורים שלכם. סכום דמי כיס שמרגיש נדיב בעיירה כפרית עשוי להיות לא מספיק בעיר גדולה. שקלו את המחירים הממוצעים של הפינוקים, הצעצועים או פריטים אחרים שילדיכם עשויים לרצות לרכוש עם הקצבה שלהם.
  3. כיסוי הוצאות צפויות: האם דמי כיס יכסו את כל ההוצאות לפי שיקול דעת, או שעדיין תטפלו בדברים מסוימים כמו ארוחות צהריים לבית הספר או כרטיסים לקולנוע? החלטה מראש למה מיועדים דמי הכיס תעזור לקבוע את הסכום המתאים.

הנה הנחיה כללית שכדאי לקחת בחשבון, תוך התחשבות שניתן להתאים אותה בהתאם לנסיבות שלך:

  •       גילאי 5-7 – 10-20 שקל לשבוע. הסכום הקטן הזה מאפשר להם להתנסות בקבלת בחירות ובניהול כספם ללא סיכון כלכלי משמעותי.
  •       גילאי 8-10: 30-50 שקל לשבוע. בשלב זה, ילדים עשויים להתעניין בצעצועים קטנים, קלפי משחק או ציוד לבית הספר. סכום מוגדל זה מאפשר הוצאה עצמאית מסוימת תוך קידום הרגלי חיסכון.
  •       גילאי 12-15: 50-100 שקל לשבוע. לבני נוער יש מגוון רחב יותר של רצונות, מבגדים ואביזרים ועד בידור. כמות מוגברת זו מאפשרת קבלת החלטות אחראית עם פריטים בעלי פוטנציאל מחיר גבוה יותר.
האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

עקביות היא המפתח

לאחר שקבעתם את הכמות המתאימה, העקביות הופכת מכרעת. בין אם אתם בוחרים במתן תשלומים שבועיים, דו שבועיים או חודשיים, היצמדו ללוח זמנים קבוע. זה עוזר לילדים לתכנן את ההוצאות שלהם, להבין את עקרונות התקציב ולצפות את ההשלכות של הבחירות שלהם.

קישור למטלות (אופציונלי)

אמנם לא חובה, אבל חלק מההורים בוחרים לקשר את דמי הכיס למטלות שונות. גישה זו מלמדת את הערך של מוסר עבודה ומחזקת את הרעיון שצריך להרוויח את הכסף. עם זאת, חשוב לוודא שהמטלות מותאמות לגיל ולא מתמקדות רק בשמירה על היגיינה בסיסית או סדר משק הבית, שהם אחריות משפחתית.

חיסכון לעומת הוצאה: עידוד שניהם

דמי הכיס מציעים גם הזדמנות פז לטפח הרגלי חיסכון. שקלו לעודד את ילדיכם לחלק את הקצבה שלהם לשלוש קטגוריות: הוצאות, חיסכון ונתינה. חלק ה"נתינה" יכול לשמש לתרומות לצדקה, לטפח את הערך של עזרה לזולת.

ישנם מספר כלים לעידוד חיסכון. קופת חיסכון קטנה לילדים צעירים יותר היא אופציה קלאסית. עבור ילדים גדולים יותר, שקלו לפתוח חשבון חיסכון ייעודי שבו הם יכולים לעקוב חזותית אחר ההתקדמות שלהם לעבר יעדים גדולים יותר.

לימוד ניהול אחראי של הכספים

מעבר למתן פשוט של קצבה, השתמשו בדמי הכיס כקרש קפיצה ללימוד ניהול כספים אחראי. שתפו את ילדיכם בדיונים בנושאי תקציב. עזרו להם ליצור רשימות של פריטים רצויים ולתעדף אותם בהתאם לעלות. דונו עם ילדיכם ביתרונות של השוואת מחירים או המתנה למבצעי מכירות לפני ביצוע הרכישה.

התמודדות עם אתגרים: קניית דחף ומחסור

בואו נהיה כנים, ביצוע קניות דחופות וגמר הכסף לפני מועד הקצבה הבאה צפויים לקרות מדי פעם. מצבים אלו מציגים הזדמנויות חשובות ללמידה. אם ילדיכם מוציאים את כל הקצבה מהר מדי, תתנגדו לדחף שלכם לחלץ אותם מהמחסור. במקום זאת, נהלו איתם שיחות על תקציב אחראי ותכנון לרכישות עתידיות.

באופן דומה, רכישות ספונטניות יכולות להיות רגע שניתן ללמוד ממנו. דנו עם ילדיכם בחשיבות של התנגדות לדחף לסיפוק מיידי והמתנה לחיסכון לפריט הרצוי. תרחישים של משחקי תפקידים יכולים גם להיות מועילים כדי להכין אותם למצבים בעולם האמיתי.

לסיכום

דמי כיס, כשמנהלים אותם מתוך מחשבה, הם לא רק דרך לתת לילדיכם קצת חופש להוצאות אישיות. מדובר בחיזוקם של הידע והמיומנויות כדי לנווט בעולם הפיננסים בביטחון.

על ידי הצגת מושגים פיננסיים שמתאימים לגיל, עידוד קבלת החלטות אחראית ומתן הזדמנויות ללמוד מטעויות, אתם מכוונים את ילדיכם בדרך לאחריות פיננסית בעתיד.

זכרו, המסע לעבר אוריינות פיננסית הוא מרתון, לא ספרינט. חבקו את רגעי הלימוד שמוצגים באמצעות דמי הכיס וחגגו את ההצלחות של ילדיכם לאורך כל הדרך.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר.

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
אולי יעניין אותך גם
משחקים ופעילויות עם הילד
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.