Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
כדי להבין טוב יותר נושאים מסובכים, הזמינו שיעור ניסיון בחינם
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
02.08.2024
Time icon 5 min

תורת היחסות הכללית – הסבר לילדים

תוכן העניינים

שלום ילדים! 

היום אנחנו הולכים לדבר על משהו ממש מעניין – תורת היחסות הכללית. אולי שמעתם עליה קודם, ואולי לא, אבל אנחנו מבטיחים לכם שזה הולך להיות מסע מרתק ומלא בהרפתקאות מדעיות. 

נתחיל מהבסיס ומהרעיון המרכזי, ונהפוך את הכל לפשוט וקל להבנה.

מהי תורת היחסות הכללית?

תורת היחסות הכללית היא רעיון מדעי גדול שהמציא מדען בשם אלברט איינשטיין. איינשטיין היה אחד המדענים הכי חשובים בהיסטוריה, והוא המציא רעיונות ששינו את הדרך שבה אנחנו מבינים את העולם סביבנו. תורת היחסות הכללית שלו היא אחת מהתגליות הגדולות ביותר, והיא מסבירה איך היקום פועל.

למה צריך תורת יחסות כללית?

לפני שתורת היחסות הכללית הומצאה, אנשים חשבו על הזמן והמרחב בצורה מאוד פשוטה. הם חשבו שהזמן זורם כמו נהר, תמיד באותו קצב, ושהמרחב הוא כמו בימת תיאטרון ריקה שאפשר לנוע בה בכל כיוון. אבל איינשטיין הבין שהזמן והמרחב הם בעצם חלק מאותו דבר – אנחנו קוראים לזה "מרחב-זמן". והוא גם גילה שהמרחב-זמן הזה לא תמיד מתנהג בצורה ישרה ופשוטה, אלא יכול להתעקם ולהשתנות.

איך זה עובד?

כדי להבין איך זה עובד, נתחיל עם דוגמה פשוטה. דמיינו שאתם מחזיקים יריעת גומי שטוחה ומתוחה. אם אתם מניחים עליה כדור כבד, מה קורה? היריעה מתעקמת סביב הכדור. אם תגלגלו כדור קטן ליד הכדור הכבד, הוא יתחיל להתגלגל לכיוון העיקום שנוצר ביריעה. הכדור הכבד "משנה" את הצורה של היריעה, והכדור הקטן מושפע מהשינוי הזה.

באותו אופן, איינשטיין גילה שגופים כבדים כמו כדור הארץ, השמש או כל כוכב אחר משנים את הצורה של המרחב-זמן שסביבם. הכבידה, אותה כוח שמחזיק אותנו על הקרקע ולא נותן לנו לעוף באוויר, היא בעצם התוצאה של העיקום הזה במרחב-זמן. גופים קטנים יותר נמשכים אל הגופים הכבדים כי המרחב-זמן סביבם עקום.

זמן וכבידה

עכשיו נחשוב על הזמן. כשאנחנו מדברים על זמן, אנחנו בדרך כלל חושבים שהוא תמיד אותו דבר בכל מקום. אבל איינשטיין גילה שזה לא נכון. הוא גילה שהזמן יכול לעבור בקצב שונה במקומות שונים, במיוחד אם יש שם הרבה כבידה.

למשל, אם היינו יכולים לעמוד על כוכב מאוד כבד, הזמן היה עובר שם יותר לאט מאשר על כדור הארץ. זאת אומרת, אם הייתם מבקרים בכוכב כזה למשך שנה אחת וחוזרים לכדור הארץ, הייתם מגלים שעברו פה יותר שנים ממה שאתם חוויתם!

אור וגרביטציה

איינשטיין גם הבין שהכבידה משפיעה על האור. כן, אותו אור שמגיע מהשמש ומאפשר לנו לראות. לפי תורת היחסות הכללית, אפילו קרני האור מתעקמות כשהן עוברות ליד גופים כבדים. זה נקרא "עיקום אור על ידי גרביטציה".

תארו לכם שאתם רואים כוכב רחוק דרך טלסקופ, והכוכב נמצא בדיוק מאחורי השמש. אתם תחשבו שאתם רואים את הכוכב במיקום קצת שונה בגלל שהאור שלו התעקם כשהוא עבר ליד השמש. זה כאילו שאנחנו יכולים "לראות מסביב" לשמש.

ניסויים ותצפיות

כדי לבדוק אם הרעיונות של איינשטיין נכונים, מדענים עשו ניסויים וביצעו תצפיות. אחד הניסויים המפורסמים ביותר נעשה בשנת 1919, בזמן ליקוי חמה. בזמן הליקוי, השמש מכסה כוכבים רחוקים מסוימים, ולכן זו הייתה הזדמנות טובה לבדוק אם האור מתעקם כמו שאיינשטיין חזה. המדענים גילו שהאור באמת התעקם, והוכיחו את החורים השחורים, את שאר התופעות המוזרות ואיך תורת היחסות משפיעה על חיינו

חורים שחורים

אחד הדברים המדהימים ביותר שתורת היחסות הכללית עוזרת לנו להבין הם החורים השחורים. אולי שמעתם עליהם – אלה כוכבים שהתמוטטו לתוך עצמם והפכו לנקודה זעירה בעלת כוח כבידה כל כך חזק, שאפילו האור לא יכול לברוח מהם.

איך נוצרים חורים שחורים?

חורים שחורים נוצרים כאשר כוכבים גדולים מאוד מגיעים לסוף חייהם. כאשר הכוכב מסיים לייצר אנרגיה, כוח הכבידה שלו מושך אותו פנימה בצורה כל כך חזקה שהוא קורס לנקודה קטנה ביותר עם מסה אדירה. הנקודה הזו נקראת "סינגולריות" והאזור מסביבה, שממנו שום דבר לא יכול לברוח, נקרא "אופק האירועים".

חורים שחורים והמרחב-זמן

תורת היחסות הכללית מסבירה שהמרחב-זמן סביב חור שחור מתעקם בצורה קיצונית. אם הייתם מתקרבים לחור שחור (וזה לא רעיון טוב!), הייתם רואים שהזמן עובר שם הרבה יותר לאט. זה נקרא "האטת זמן כבידתית". למשל, אם הייתם משקיפים על חבר שלכם שנכנס לחור שחור, הייתם רואים אותו נע לאט יותר ויותר ככל שהוא מתקרב לאופק האירועים.

חורים שחורים מתנגשים

עוד תגלית מדהימה היא שחורים שחורים יכולים להתנגש ולהתמזג. כאשר זה קורה, הם יוצרים גלי כבידה – גלים במרחב-זמן שמתפשטים כמו אדוות במים. ב-2015, מדענים הצליחו לראשונה למדוד גלי כבידה שנוצרו מהתנגשות כזו. זה אישר שוב שתורת היחסות הכללית של איינשטיין נכונה.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

תופעות מוזרות נוספות

תורת היחסות הכללית עוזרת לנו להבין עוד תופעות מוזרות ביקום:

  1. עדשת כבידה: כשאור מכוכבים רחוקים עובר ליד גלקסיות או חורים שחורים, הוא מתעקם. זה גורם לנו לראות את הכוכבים במיקומים שונים. לפעמים זה נראה כאילו יש יותר מכוכב אחד, למרות שיש רק אחד.
  2. מערכת ה-GPS: אתם משתמשים ב-GPS כדי לדעת איפה אתם נמצאים? המערכת הזו משתמשת בלוויינים שמקיפים את כדור הארץ. בגלל שהלוויינים נמצאים רחוק מכדור הארץ, הזמן עובר שם קצת יותר מהר. תורת היחסות הכללית עוזרת לתקן את ההבדלים הקטנים האלה, כדי שה-GPS יוכל להגיד לכם בדיוק איפה אתם נמצאים.
  3. התרחבות היקום: תורת היחסות הכללית עוזרת לנו להבין שהיקום מתרחב כל הזמן. זה התחיל עם המפץ הגדול – פיצוץ ענק שהתחיל את היקום לפני מיליארדי שנים.

איך תורת היחסות משפיעה על חיינו?

יכול להיות שאתם שואלים את עצמכם איך כל זה קשור לחיים שלנו. הנה כמה דוגמאות:

  1. מערכות ניווט: כמו שאמרנו, ה-GPS משתמש בתורת היחסות הכללית כדי לספק לנו מיקום מדויק.
  2. טכנולוגיה רפואית: במכשירים רפואיים כמו MRI (הדמיה בתהודה מגנטית), משתמשים בעקרונות פיזיקליים שמבוססים גם על תורת היחסות.
  3. חקלאות וטכנולוגיה: הבנה טובה יותר של עקרונות פיזיקליים עוזרת לפיתוח טכנולוגיות חדשות לשיפור היבולים וניהול משאבים.

לסיכום

תורת היחסות הכללית של איינשטיין היא אחד ההישגים הגדולים ביותר במדע. היא מסבירה איך היקום פועל, מתארת את הקשרים בין זמן, מרחב וכבידה, ועוזרת לנו להבין תופעות מדהימות כמו חורים שחורים וגלי כבידה. בנוסף, היא משפיעה על חיינו בדרכים שאנחנו אפילו לא תמיד מודעים אליהם.

אנחנו מקווים שנהניתם מהמסע הזה אל תוך תורת היחסות הכללית. למדנו על איך המרחב והזמן יכולים להתעקם, על חורים שחורים מסתוריים, ועל איך כל זה משפיע על הטכנולוגיה והחיים שלנו. תמיד תזכרו שהמדע הוא כמו הרפתקה גדולה – יש תמיד משהו חדש ומרגש ללמוד ולגלות!

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד. 

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. 

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
כיצד להסביר לילד
אולי יעניין אותך גם
כיצד להסביר לילד
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.