Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
כדי להבין טוב יותר נושאים מסובכים, הזמינו שיעור ניסיון בחינם
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
20.08.2024
Time icon 5 min

מהי שנה מעוברת (Leap Year)? הסבר מלא ילדים

תוכן העניינים

שנה לועזית מעוברת, או כפי שנקראת באנגלית "Leap Year", היא שנה שבה יש 366 ימים במקום 365 ימים (בניגוד לשנה המעוברת הישראלית הכוללת שני חודשי אדר – אדר א' ואדר ב'). 

השאלה איך להסביר לילד מה זו שנה מעוברת יכולה להיראות לא פשוטה, אך עם מעט יצירתיות ודימויים פשוטים ניתן להפוך את ההסבר למעניין ונגיש. 

במאמר זה נלמד ביחד מהי שנה מעוברת, ונציע דרכים פשוטות וברורות איך להסביר את המונח לילדים.

מהי שנה מעוברת?

שנה מעוברת היא שנה בה נוסף יום נוסף לחודש פברואר, כך שבסופו של חודש זה יהיו 29 ימים במקום 28. מה שגורם לכך שהשנה הזו כוללת 366 ימים ולא 365 ימים כמו שנה רגילה. תוספת היום הזה נועדה לתקן את ההפרש בין שנה קלנדרית לשנה יקומית, שהמתייחסת לזמן שלוקח לכדור-הארץ להשלים סיבוב שלם סביב השמש.

מערכת הימים והשעות

כדי להקל על הילדים להבין את המונח, אפשר להתחיל בהסבר על הזמן והמילוי של ימים ושעות. ניתן להסביר שמערכת הזמן שלנו מחולקת לימים, שבועות וחודשים, ולכל יום יש מספר שעות מוגדר. אם נוסיף יום נוסף ללוח השנה, הכוונה היא להוסיף יום נוסף ברצף הזמן כדי להבטיח שהשנה הקלנדרית תואמת בצורה מדויקת יותר לשנה האמיתית של כדור-הארץ סביב השמש.

דימויים פשוטים

  1. שנה מעוברת כ"יום נוסף בעוגה":

ניתן לדמות את השנה כעוגה שמחולקת ל-365 פרוסות (ימים). בשנה מעוברת, נניח ש"העוגה" קיבלה פרוסה נוספת – 366 פרוסות. כך יש יום נוסף שמתווסף לעוגה.

2. השוואה לחגיגות יומיות:

אפשר להשוות את שנה מעוברת לחגיגה מיוחדת שבה יש יום נוסף לציון. לדוגמה, אם בדרך כלל יש יום הולדת אחת בשנה, בשנה מעוברת יש יום הולדת נוסף, שמאפשר לחגוג עוד יום מיוחד.

איך השנה מחולקת

בהסבר לילדים, חשוב להבהיר שהשנה מחולקת ל-12 חודשים, ובדרך כלל לפברואר יש 28 ימים. בשנה מעוברת, לפברואר מצטרף יום נוסף, מה שגורם לחודש זה לכלול 29 ימים. 

אפשר להסביר את זה כעבודה שנעשית כדי לוודא שהשנה מתואמת עם זמן השמש.

שאלות ותשובות

כדי להבטיח שהילדים מבינים את המושג, אפשר לשאול שאלות ולתת תשובות פשוטות:

1. שאלה: למה יש לנו שנה מעוברת? 

תשובה: אנחנו מוסיפים יום נוסף כדי להבטיח שהשנה שלנו תואמת בדיוק את הזמן שלוקח לכדור-הארץ להסתובב סביב השמש.

2. שאלה: איך יודעים אם שנה היא שנה מעוברת? 

תשובה: כל 4 שנים אנחנו בודקים אם השנה היא שנה מעוברת. אם השנה מתחלקת ב-4 בלי שארית, אז זו שנה מעוברת. אבל אם השנה היא גם שנת 100, רק אם היא מתחלקת גם ב-400, היא תהיה שנה מעוברת.

הבנת התיאום עם השמש

כדי להסביר את הקשר בין שנה מעוברת למערכת השמש, אפשר להשתמש בדימויים גאומטריים פשוטים:

  1. השמש וכדור-הארץ:

תארו לילדים את כדור-הארץ שמקיף את השמש במסלול מעגלי. הזמן שלוקח לכדור-הארץ להשלים מסלול זה הוא קצת יותר מ-365 ימים, ולכן אנו מוסיפים יום נוסף כל ארבע שנים כדי להישאר בדיוק בתיאום עם המסלול הזה.

2. שנה רגילה מול שנה מעוברת:

אפשר להסביר שמה שנראה לנו כשנה רגילה לא תמיד מתאים בדיוק למסלול של כדור-הארץ סביב השמש. לכן אנו מוסיפים יום נוסף כדי לשמור על דיוק הזמן.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

התרגשות מהיום הנוסף

שנה מעוברת יכולה להיות מועד מיוחד שמביא עימו יום נוסף לחגיגות. ניתן להניח לילדים לחשוב על היום הזה כעל יום נוסף לחגוג ולבצע פעילויות נוספות, ולהפוך את ההסבר למעניין ומרגש.

איך יודעים אם שנה היא שנה מעוברת?

כדי לדעת אם שנה היא שנה מעוברת, יש צורך לבדוק כלל פשוט. בדרך כלל, כל 4 שנים נוסיף יום נוסף, אך יש גם יוצאים מהכלל. הנה איך לבדוק:

  1. אם השנה מחלקת ב-4: אם מספר השנה מתחלק ב-4 ללא שארית, אז היא שנה מעוברת. לדוגמה, אם השנה היא 2024, נבדוק אם 2024 מחלק ב-4 (2024 ÷ 4 = 506). מכאן, 2024 היא שנה מעוברת.
  2. שנת 100: אם השנה גם מתחלקת ב-100, אז היא לא שנה מעוברת אלא אם היא מתחלקת ב-400. כלומר, אם השנה היא 1900, היא לא שנה מעוברת כי היא מתחלקת ב-100 ולא ב-400. אך אם השנה היא 2000, היא כן שנה מעוברת כי היא מתחלקת גם ב-400.

הסבירו את ההשפעה על החודשים

במהלך שנה מעוברת, החודש היחיד שמשתנה הוא פברואר. במקום 28 ימים כמו בשנה רגילה, לפברואר יהיה 29 ימים. הנה דרך מעניינת להסביר זאת לילדים:

פברואר מרוויח יום נוסף – תארו לילדים שפברואר, שהוא החודש האחרון של החורף, מקבל יום נוסף כל 4 שנים. זה כמו שבפברואר יש פעם אחת ב-4 שנים "מתנה" של יום נוסף. ניתן להסביר שכאשר אנו מוסיפים יום נוסף לפברואר, הוא הופך לארוך יותר, מה שיכול להשפיע על דברים כמו תכנון ימי הולדת, חופשות והחופשות בית ספר.

התיאוריה מאחורי השנת מעוברת

כדי להבהיר את הרקע המדעי מאחורי השנה המעוברת, ניתן להשתמש בדימויים פשוטים:

  1. השמש וכדור-הארץ: דמיינו שכדור-הארץ סובב סביב השמש במסלול שלוקח קצת יותר מ-365 ימים. כדי להתחשב בזמן הנוסף, מוסיפים יום נוסף כל 4 שנים.
  2. השוואה לשעון: אפשר לדמות את זה כמו שעון שמש שיש לו חוגה של 365 ימים. כל פעם שהשעון מראה "אחד עגול" וצריך להוסיף עוד סיבוב קטן כדי שיתקבל בדיוק את הזמן שלוקח לכדור-הארץ להקיף את השמש.

ההשפעה על חיי היום-יום

שנה מעוברת יכולה להשפיע על חיי היום-יום של אנשים. ניתן להסביר זאת כך:

  1. שנה מעוברת ושנת לידה: אם הילד נולד בשנת מעוברת, הוא יקבל יום נוסף לחגוג את יום ההולדת שלו. זה כמו מתנה נוספת!
  2. אירועים ותכנון זמן: בשנת מעוברת, ישנם ימים נוספים שיש לקחת בחשבון כאשר מתכננים אירועים עתידיים. לדוגמה, אם יש תכנון לחופשה או אירועים אחרים, חשוב לזכור שהשנה כוללת יום נוסף.

לסיכום

שנה מעוברת היא תוספת של יום נוסף לשנה, כדי לתקן את ההפרש בין הזמן שלוקח לכדור-הארץ להקיף את השמש לבין לוח השנה הקלנדרי הלועזי. באמצעות הסבר פשוט ודימויים קלילים, ניתן להבהיר לילדים את המונח בצורה ברורה ונגישה. ההבנה של המושג יכולה לעזור לילדים להבין את הדרך שבה הזמן מסודר ואת האופן שבו לוח השנה מתואם עם מחזורי השמש והירח.

ההסבר לילדים מהי שנה מעוברת יכול להיות פשוט ומעניין עם שימוש בדימויים ברורים ופשוטים. באמצעות השוואות קונקרטיות למושגים המוכרים להם, כמו עוגה וחגיגות מיוחדות, אפשר להקל עליהם להבין את המושג. 

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד. 

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. 

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
כיצד להסביר לילד
אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.