Scrolltop arrow icon
Prop 1 Prop 2
0 days
0 hours
0 minutes
מהר/י ⏳30%- על הכל! תן/י לילד שלך ליהנות מאנגלית! קוד הטבה: LIMUDIM30
CTA background
כדי להבין טוב יותר נושאים מסובכים, הזמינו שיעור ניסיון בחינם
נסו כעת בחינם
שתף
X share icon
20.06.2024
Time icon 5 דקה

מה הם שבטי ישראל? הסבר לילדים

תוכן העניינים

שבטי ישראל הם חלק מהותי מההיסטוריה והתרבות היהודית. הם מייצגים את שתים עשרה החטיבות של העם הישראלי הקדום, כל אחד מתחקה אחר מוצאו של אחד משנים עשר בניו של יעקב, הידוע גם בשם ישראל. 

הבנת שמות ומשמעויות שתים עשרה השבטים היא כמו חשיפת חלקי פאזל החושפים את מוצאו וזהותו של העם היהודי. 

במאמר זה נחקור מה הם שבטי ישראל, משמעויות שמותיהם ומשמעותם בהיסטוריה, והכל מוסבר בצורה שילדים יכולים להבין בקלות.

מה הם שבטי ישראל?

שבטי ישראל הם כמו משפחות גדולות, לכל אחת מאפיינים וסיפורים ייחודיים משלה. בדיוק כמו שיש לכולנו קבוצות שונות של חברים לחיים או חברים לכיתה, השבטים היו קבוצות של אנשים שהיו קשורים זה לזה כי הם חלקו את אותו אב קדמון. במקרה זה, אביהם היה אחד משנים עשר בניו של יעקב אבינו.

מי היה יעקב אבינו? ובכן, יעקב היה אדם שגר לפני זמן רב במקום שנקרא כנען. מאוחר יותר, הוא קיבל שם חדש, ישראל, שפירושו "מי שנאבק באלוהים", כי פעם הוא נאבק עם מלאך. ליעקב היו שנים עשר בנים, והבנים הללו הפכו לאבותיהם של שנים עשר שבטי ישראל.

בואו נפגוש את שנים עשר השבטים

  1. ראובן: ראובן היה בנו הבכור של יעקב. פירוש שמו הוא "הנה בן", והוא היה אביו של אחד משבטי ישראל. צאצאיו של ראובן היו ידועים באומץ לבם ובכוחם.
  2. שמעון: שמעון היה בנו השני של יעקב. פירוש שמו הוא "נשמע", והוא נודע בתשוקתו והלהט שלו. צאצאיו של שמעון היו ידועים באומץ לבם ובנחישותם.
  3. לוי: לוי היה בנו השלישי של יעקב. פירוש שמו הוא "מחובר" או "הצטרף", והוא נודע בנאמנותו ובמסירותו. שבט לוי הפך לשבט הכוהנים, האחראי על השירות במשכן ומאוחר יותר בבית המקדש.
  4. יהודה: יהודה היה בנו הרביעי של יעקב. פירוש שמו הוא "שבח", והוא נודע במנהיגותו ובעוצמתו. שבט יהודה הפך לאחד השבטים החזקים ביותר והוליד מנהיגים גדולים רבים, ביניהם דוד המלך ושלמה המלך.
  5. דן: דן היה בנו החמישי של יעקב. פירוש שמו הוא "שופט" או "לשפוט", והוא נודע בחוכמתו ובהגינותו. שבט דן התיישב בצפון הארץ ומילא תפקיד משמעותי בתולדותיו.
  6. נפתלי: נפתלי היה בנו השישי של יעקב. פירוש שמו הוא "המאבק שלי", והוא נודע בחוסנו והתמדה. שבט נפתלי התיישב בצפון ישראל ונודע בלוחמיו המיומנים.
  7. גד: גד היה בנו השביעי של יעקב. פירוש שמו הוא "חיה" או "הון", והוא נודע באומץ ליבו ובגבורה. שבט גד התיישב בצד המזרחי של נהר הירדן ונודע בצבא החזק שלו.
  8. אשר: אשר היה בנו השמיני של יעקב. פירוש שמו הוא "שמח" או "מבורך", והוא נודע בשגשוגו ובשפעו. שבט אשר התיישב בצפון ישראל והתברך באדמה פורייה.
  9. יששכר: יששכר היה בנו התשיעי של יעקב. פירוש שמו הוא "שכר" או "שכר", והוא נודע בחוכמתו ובהבנתו. שבט יששכר התיישב בצפון ישראל ונודע בחכמיו וחכמיו.
  10. זבולון: זבולון היה בנו העשירי של יעקב. פירוש שמו הוא "משכן" או "לגור", והוא נודע בחריצותו ובעבודתו הקשה. שבט זבולון התיישב בצפון ישראל ונודע בבעלי המלאכה והסוחרים המיומנים שלו.
  11. יוסף: יוסף היה בנו האחד עשר של יעקב. פירוש שמו הוא "יוסיף" או "יוסיף", והוא נודע בחלומותיו ובחזיונותיו. שבט יוסף התחלק לשני שבטים, אפרים ומנשה, כל אחד עם שטח ומאפיינים משלו.
  12. בנימין: בנימין היה בנו השנים עשר של יעקב. פירוש שמו הוא "בן יד ימין" או "בן זקנתי", והוא נודע בגבורתו ובנאמנותו. שבט בנימין התיישב בדרום ישראל ונודע בלוחמיו המיומנים.

לכל אחד משנים עשר השבטים הללו היה טריטוריה משלו, מנהיגים ומנהגים משלו, אך כולם היו חלק ממשפחת ישראל הגדולה יותר. יחד, הם היוו את היסוד של החברה הישראלית ומילאו תפקיד משמעותי בהיסטוריה ובזהותה. 

רוצה לגדל ילד/ה דו לשוני/ת? הירשם/י לשיעור ניסיון חינם!

חקר המשמעות של השבטים

כעת, לאחר שפגשנו את שנים-עשר שבטי ישראל, בואו נצלול עמוק יותר לתוך משמעויותיהם ומשמעות שמם בהיסטוריה ובמסורת. לכל שבט היו תכונות, חוזקות ותרומות ייחודיות משלו לחברה הישראלית, שעיצבו את הזהות הקולקטיבית של העם היהודי.

  1. ראובן: ראובן, כבן הבכור של יעקב, מילא תפקיד של כבוד והנהגה בקרב השבטים. שמו, שפירושו "הנה בן", סימל את התקווה וההבטחה להתחלות חדשות. צאצאיו של ראובן היו ידועים באומץ והכוח שלהם, תכונות שהוערכו בעתות עימות ומצוקה. למרות הפספוסים המוקדמים של ראובן, שבטו נותר חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הישראלית, ותרם להגנת האומה ולשגשוגה.
  2. שמעון: פירוש שמו של שמעון הוא "נשמע", המשקף את אופיו הנלהב והבוטה. שבט שמעון היה ידוע בלהט ובעוצמה שלו, ולעתים קרובות פעל באימפולסיביות ואגרסיביות. בעוד שתכונות אלו יכולות להוות גם חוזק וגם חולשה, צאצאיו של שמעון מילאו תפקיד משמעותי בהגנה על ארץ ישראל ובשימור מסורותיה.
  3. לוי: שבט לוי החזיק בתפקיד ייחודי בקרב השבטים, שימש כשבט הכוהנים האחראי על החובות והטקסים הדתיים. שמם, שפירושו "מחוברים" או "מצטרפים", שיקף את הקשר ההדוק שלהם לאלוהים ואת תפקידם כמתווכים בין העם לאלוהיו. הלויים הופקדו על אחזקת המשכן ואחר כך בית המקדש, תוך הבטחת רווחתה הרוחנית של האומה.
  4. יהודה: פירוש שמו של יהודה הוא "שבח", המסמל את מנהיגותו והשפעתו בקרב השבטים. שבט יהודה הפך לאחד השבטים החזקים והמשפיעים ביותר, והוליד מנהיגים גדולים כמו דוד המלך ושלמה המלך. צאצאיו של יהודה מילאו תפקיד מרכזי בכינון מלכות דוד ושימור הברית עם אלוהים.
  5. דן: פירוש שמו של דן הוא "שופט" או "לשפוט", המשקף את תפקידו בעשיית צדק ופתרון מחלוקות בין השבטים. שבט דן התיישב בצפון הארץ ומילא תפקיד משמעותי בהגנתו ובניהולו. למרות התמודדות עם אתגרים וסכסוכים, צאצאיו של דן נותרו עמידים ובעלי תושייה, ותרמו לחוזקה וליציבותה של האומה.
  6. נפתלי: פירוש שמו של נפתלי הוא "המאבק שלי", המשקף את חוסנו והתמדתו מול המצוקה. שבט נפתלי התיישב בצפון הארץ ונודע בלוחמיו המיומנים ובחשיבותו האסטרטגית. צאצאיו של נפתלי מילאו תפקיד מכריע בהגנה על ארץ ישראל ובשמירה על עצמאותה.
  7. גד: פירוש שמו של גד הוא "חיות" או "הון", המסמל את האומץ והגבורה שלו בקרב. שבט גד התיישב בצדו המזרחי של נהר הירדן ונודע בכושרו הצבאי העז. צאצאיו של גד מילאו תפקיד חיוני בהבטחת גבולות ישראל והגנה על האומה מפני איומים חיצוניים.
  8. אשר: פירוש שמו של אשר הוא "שמח" או "מבורך", המשקף את שגשוגו ושפעו. שבט אשר התיישב בצפון ישראל והתברך באדמה פורייה ובשפע משאבים. צאצאיו של אשר נודעו בשגשוגם ובהצלחתם המסחרית, ותורמים לשגשוגה הכלכלי של האומה.
  9. יששכר: פירוש שמו של יששכר הוא "שכר" או "שכר", המסמל את חוכמתו והבנתו. שבט יששכר התיישב בצפון ישראל ונודע בחכמיו וחכמיו. צאצאיו של יששכר מילאו תפקיד מכריע בשימור חכמת ומסורות האומה, ותרמו להתפתחותה השכלית והרוחנית.
  10. זבולון: פירוש שמו של זבולון הוא "לגור", המשקף את חריצותו ועבודתו הקשה. שבט זבולון התיישב בצפון ישראל ונודע בבעלי המלאכה והסוחרים המיומנים שלו. צאצאיו של זבולון מילאו תפקיד חיוני בפיתוח הכלכלי ובשגשוגה של האומה.
  11. יוסף: פירוש שמו של יוסף הוא "יוסיף" או "להוסיף", המסמל את תפקידו כמפרנס ומקיים חיים. שבט יוסף התחלק לשני שבטים, אפרים ומנשה, כל אחד עם שטח ומאפיינים משלו. צאצאיו של יוסף מילאו תפקיד מרכזי בהיסטוריה ובגורלה של האומה, ותרמו לצמיחתה ולשגשוגה.
  12. בנימין: פירוש שמו של בנימין הוא "בן יד ימין" או "בן זקנתי", המסמל את מעמדו כבן אהוב ומוקיר. שבט בנימין התיישב בדרום ישראל ונודע בגבורתו ובנאמנותו. צאצאיו של בנימין מילאו תפקיד מכריע בהגנה על ארץ ישראל ובשמירה על אחדותה.

לסיכום

שנים עשר שבטי ישראל מייצגים את השטיח המגוון והעשיר של ההיסטוריה והמסורת היהודית. לכל שבט היו תכונות ותרומות ייחודיות משלו לאומה, שעיצבו את זהותו ויעודו. 

על ידי הבנת משמעות שמם והמשמעויות של השבטים, אנו מקבלים תובנה לגבי המורשת הקולקטיבית של העם היהודי, מה שמעורר בנו השראה להמשיך לחגוג ולשמר את המורשת המשותפת שלנו לדורות הבאים.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד. 

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. 

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
כיצד להסביר לילד
אולי יעניין אותך גם
כיצד להסביר לילד
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.