Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
31.05.2024
Time icon 5 min

מהי "אמא טובה דיה"? מאת דונלד ויניקוט

תוכן העניינים

מסע ההורות הוא הרפתקה שמתפתחת ללא הרף, מלאה ברגעים של שמחה, פליאה וכמובן, מנה בריאה של אתגרים. בין האתגרים הללו עולה נושא משותף: הרצון של ההורה להיות הטוב ביותר עבור ילדיו. החיפוש הזה לשלמות חזק במיוחד אצל אימהות צעירות, מלא בציפיות חברתיות וזרם מתמיד של עצות להורות טובה יותר.

לאור זאת, רופא הילדים והפסיכואנליטיקאי הנודע דונלד ויניקוט מציע מושג מהפכני שיכול להקל קצת על הלחץ הזה: "האמא הטובה דיה".

דונלד ויניקוט (1896-1971) הקדיש את הקריירה שלו להבנת הקשר המורכב בין הרווחה הרגשית של הילד לבין הסביבה שבה הוא גדל. במשך שנים של התבוננות באימהות ובתינוקות שלהן, הוא הגיע למסקנה עמוקה: ילד אינו זקוק לאמא מושלמת, אלא לאמא "טובה מספיק". תפיסה זו עומדת בניגוד מוחלט לאידיאל החברתי של הרצון לטפל ללא רבב, אשר צופה כל צורך ומנחה את ילדו ללא רבב במהלך כל החיים.

אידיאל "האם המושלמת" מצייר תמונה לא מציאותית. הוא מניח שתהיה לה סבלנות בלתי מוגבלת, אינטואיציה בלתי מעורערת, ויכולת להגשים כל גחמה של הילד במהלך חייו. זה לא רק מעמיד את האימהות לאכזבה בלתי נמנעת אלא יכול גם לעכב את התפתחות הילד. ויניקוט טוען ששאיפה לשלמות יכולה ליצור סביבה מוגנת מדי, שבה הילד לעולם לא לומד להתמודד עם תסכול, לנהל אתגרים או לפתח תחושת עצמאות.

"אמא טובה דיה", לעומת זאת, היא גישה הרבה יותר מציאותית ובסופו של דבר מועילה יותר. ויניקוט מדגיש את החשיבות של הרגישות ולהיות קשובה לצרכים הבסיסיים של הילד, במיוחד בשלבי ההתפתחות המוקדמים. אמא "טובה מספיק" מספקת מקלט בטוח ואוהב, ומבטיחה שהילד ירגיש בטוח ומטופח. היא צופה אותות רעב, מרגיעה אי נוחות ומציעה נחמה וחיבה. זה יוצר בסיס של אמון, שהוא מרכיב קריטי לצמיחה רגשית בריאה של הילד.

עם זאת, גישת ה"טוב מספיק" אינה דוגלת בפינוק עיוור. ויניקוט מכיר בכך שהצרכים של הילד בהכרח לא ייענו לפעמים. יהיו מקרים שבהם תינוק בוכה ולא ניתן להרגיע אותו מיד, שבהם פעוט נכנס להתקף זעם והצבת גבולות היא חיונית, ושילד גדול יותר חווה אכזבות מידי פעם. "כישלונות" אלו מצד האם, למרות שהם לכאורה בלתי רצויים, הם למעשה מסייעים להתפתחות הילד.

ניתן לחשוב על זה כך – ילד שתמיד מקבל את הדרך שלו, שכל צורך שלו צפוי ונענה באופן מיידי, לא מפתח את היכולת לסבול תסכול. הוא לא לומד לנהל אתגרים או לחוות אכזבה בעצמו. האם ה"טובה דיה" מאפשרת את התסכולים הניתנים לניהול הללו, ויוצרת מרחב בטוח לילד לחוות וללמוד מהם. זה מטפח חוסן, עצמאות ותחושת מציאות – ההבנה שהחיים אינם תמיד חלקים, אלא שהם יכולים להתמודד עם העליות והמורדות שלהם.

ויניקוט משתמש במושג "אובייקט המעבר" כדי להמחיש עוד יותר את חשיבותה של האם ה"טובה מספיק". חפץ מעבר, כמו דובי אהוב או שמיכה קטנה, מייצג את נוכחות האם עבור הילד, גם כאשר היא לא פנויה פיזית. חפצים אלו מספקים נוחות וביטחון, ומאפשרים לילד לחקור את עולמו בתחושת ביטחון בידיעה שיש לו בסיס בטוח לחזור אליו. האם ה"טובה דיה" לא שואפת להיות מקור הנוחות הקבוע; היא מקלה על התפתחותם של חפצי מעבר אלו, מטפחת את יכולתו של הילד להרגיע את עצמו ולנהל חרדת פרידה.

בהמשך המאמר, נעמיק יותר כיצד מתורגמת גישת ה"אמא הטובה דיה" לאסטרטגיות הורות מעשיות בשלבים שונים של התפתחות הילד. נחקור כיצד להגיב לתינוק בוכה תוך מתן עדיפות לרווחתך, וכיצד להציב גבולות בריאים לפעוט מתריס, והכל במסגרת הקונספט רב התובנה של ויניקוט.

המושג "אמא טובה מספיק" אולי נראה מופשט, אבל הוא מתורגם יפה לאסטרטגיות הורות מעשיות. בואו נחקור ביחד כיצד ליישם גישה זו בשלבים שונים של התפתחות ילדכם.

הימים הראשונים: להגיב לתינוק בוכה

לתינוקות שזה עתה נולדו יש רפרטואר מוגבל לביטוי צרכיהם. בכי הוא כלי התקשורת העיקרי שלהם, ו"אמא מספיק טובה" מבינה זאת. ויניקוט מדגיש את החשיבות של להיות קשובים לבכי של תינוק, לתת נחמה ומענה לצרכיו הבסיסיים – רעב, רטיבות, אי נוחות. זה בונה אצל הילד אמון ותחושת ביטחון.

עם זאת, ויניקוט גם מכיר בצורך האמיתי של אימהות לתעדף גם את הרווחה האישית שלהן. זה בלתי אפשרי לטפח ביעילות את ילד שלך אם אתה פועל על אדים. לקיחת הפסקות לטעינה מחדש, בין אם זה לנמנם בזמן שהתינוק ישן או להאציל משימות מסוימות לבן הזוג שלך, היא חיונית. זכרו, אמא רגועה ונינוחה מצוידת טוב יותר להרגיע תינוק טרדן.

שנות הפעוטות: הצבת גבולות באהבה

כאשר ילדכם נכנס לשלב הפעוט, הניידות והעצמאות החדשים שלו באים יד ביד עם הרצון לחקור ולבדוק גבולות. זה המקום שבו גישת "אמא טובה מספיק" הופכת ליותר ערך.

בעוד שטיפוח תחושת החקירה הוא חשוב, הצבת גבולות ברורים ועקביים היא חיונית לא פחות. דמיינו לעצמכם פעוט שנכנס להתקף זעם כי אין לו עוד עוגיה. "אמא טובה מספיק" תכיר בתסכול שלו ("אני רואה שאתה כועס כי אתה לא יכול לקבל עוד עוגייה") תוך הסבר עדין אך תקיף על הגבול ("יש לנו עוגיות רק אחרי ארוחת הצהריים"). זה מאפשר לילד לחוות את רגשותיו תוך הבנה שלא תמיד ניתן להגשים את משאלותיו.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

שנות הלימודים: עידוד עצמאות

כאשר ילדכם נכנס לבית הספר, הפוקוס עובר לטיפוח עצמאות והסתמכות עצמית. "אמא טובה מספיק" מספקת הזדמנויות לילד שלה לפתח את המיומנויות הללו. זה עשוי להיות כרוך בעידודו להתמודד עם מטלות קטנות ברחבי הבית, לאפשר לו לעשות בחירות שמתאימות לגילו ("האם אתה רוצה ללבוש את החולצה האדומה או הכחולה היום?"), או לתת לו לנהל כמה אתגרים בעצמו.

כמובן, זה לא אומר לנטוש אותם לחלוטין. ילדיכם עדיין יזדקקו להכוונה ותמיכה, אבל "האמא הטובה מספיק" מעצימה אותם לנסות דברים חדשים, ללמוד מטעויות ולפתח תחושת מסוגלות עצמית.

התייחסות לחששות: "מספיק טוב" אין פירושו הזנחה

אין לבלבל את גישת "אמא טובה מספיק" עם הורות מזניחה. יש הבדל עצום בין מתן אפשרות לילד לחוות תסכול בר-ניהול לבין אי-עמידה בצרכיו הבסיסיים לאהבה, ביטחון וטיפול פיזי.

אם אתם מודאגים לגבי סגנון ההורות שלכם או חושדים שצרכים של ילדיכם אינם נענים, פנייה לעזרה מקצועית היא חיונית. מטפל או יועץ יכולים לספק הדרכה ותמיכה יקרי ערך.

מסקנה: אמצו את מסע האימהות "הטובה דיה".

מסלול ההורות הוא אף פעם לא ברור וישר. יהיו רגעים של ניצחון ותסכול, צחוק ודמעות. התפיסה של דונלד ויניקוט של "אמא טובה דיה" מציעה פרספקטיבה משחררת – היא מאפשרת לנו להשתחרר מהלחץ להיות מושלמים ולאמץ את המציאות של להיות אנושיים.

על ידי חתירה להיענות ולהיות אוהבת רוב הזמן, תוך הכרה בכך ש"כישלונות" מזדמנים הם בלתי נמנעים, נוכל ליצור סביבה מטפחת שמעצימה את הרווחה הרגשית של ילדינו ומובילה אותם בדרך להפוך לאנשים בריאים ועצמאיים. זכרו, ה"מספיק טוב" שלכם מעולה לילדכם.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר.

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

השאירו הערה

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA וחלים מדיניות הפרטיות ותנאי השירות של Google

בחירת העורך
אולי יעניין אותך גם
משחקים ופעילויות עם הילד
משחקים ופעילויות עם הילד
בחר שפה
Down arrow icon
Argentina Brazil Chile Czech Republic Denmark Finland France Germany Global English Global العربية Greece Hungary India Indonesia Israel Italy Japan Malaysia Netherlands Norway Poland Portugal Romania Russia Slovakia South Korea Spain Sweden Turkey
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.