- מהם הגורמים לעיכוב שפתי?
- כיצד ניתן לזהות עיכוב שפתי?
- מתי כדאי לפנות למומחה?
עיכוב שפתי הוא מצב שבו ילד לא מפתח את כישורי השפה שלו בהתאם למצופה לגילו, מה שעשוי להשפיע על יכולתו לתקשר, להביע רעיונות ולהבין את סביבתו. מאחר ששפה היא כלי מרכזי להתפתחות קוגניטיבית, חברתית ולימודית, עיכוב שפתי עלול להוביל לאתגרים חברתיים ולימודיים משמעותיים. בעוד שבמקרים מסוימים העיכוב השפתי חולף באופן טבעי, לעיתים נדרשת התערבות מקצועית. במאמר זה נסקור את הגורמים האפשריים לעיכוב שפתי בקרב ילדים, נזהה סימנים מוקדמים ונבחן כיצד ניתן לסייע לילדים בהתמודדות עם האתגר.
*המאמר כתוב בלשון זכר אך פונה לשני המינים.
מהם הגורמים לעיכוב שפתי?
עיכוב שפתי עשוי לנבוע ממגוון סיבות, בהן:
- גורמים גנטיים: קיים קשר בין עיכוב שפתי להיסטוריה משפחתית של קשיי שפה. אם להורים או לקרובי משפחה יש היסטוריה של קשיים לשוניים, הסבירות שלילד יהיו עיכובים דומים עולה.
- הפרעות התפתחותיות: הפרעות התפתחותיות כמו אוטיזם או תסמונות גנטיות אחרות, כגון תסמונת דאון, עשויות לכלול עיכוב שפתי כחלק מהמאפיינים שלהם.
- לקויות שמיעה: ירידה בשמיעה משפיעה על היכולת לרכוש ולהשתמש בשפה. ילדים עם ירידה בשמיעה עשויים לפתח כישורי שפה באופן איטי יותר.
- סביבה דלה בגירויים שפתיים: חשיפה מועטה לשפה וסביבה שאינה מעודדת אינטראקציה מילולית עלולות לעכב את רכישת השפה. חשיפה שפתית היא קריטית בשלבים הראשונים להתפתחות השפה.
הפרעות שפה ספציפיות: ילדים בעלי קושי ספציפי בשפה, שלא בהכרח נובע מבעיה פיזיולוגית או התפתחותית, עשויים להיתקל בקושי בהבנת מילים, הרכבת משפטים או הגייה נכונה.
כיצד ניתן לזהות עיכוב שפתי?
התפתחות השפה מתבצעת בשלבים, כאשר לכל גיל ישנן אבני דרך צפויות בהתפתחות השפתית. עמידה בשלבים אלו מעידה על התפתחות תקינה, בעוד שחריגה מהם עשויה להוות סימן אפשרי לעיכוב שפתי.
גיל 6-12 חודשים:
- חוסר תגובה לשמו: תינוקות בגיל זה אמורים להתחיל להגיב כאשר הם נקראים בשמם.
- חוסר תגובה לצלילים או מילים: בגיל זה תינוקות מתחילים לפתח את היכולת לשמוע צלילים מורכבים כגון דפיקות בדלת, רעש של צעצועים, או קולות של מבוגרים.
- חוסר תגובה לניסיונות תקשורת: בגיל זה בדרך כלל מתחילים להאזין לשיחות או מנסים לחקות את מה שנאמר להם.
גיל 12-18 חודשים:
- אי-שימוש במילים: בגיל זה תינוקות מתחילים לבטא את מילותיהם הראשונות כמו "אימא", "אבא", או "לא".
- קושי בהבנת הוראות פשוטות: בגיל זה אמורה להיות הבנה של הוראות כמו "תן לי" או "בוא הנה".
גיל 18-24 חודשים:
- חוסר יכולת להרכיב משפטים פשוטים: בשלב הזה, פעוטות מתחילים להרכיב משפטים פשוטים, כמו "אני רוצה מים".
- אוצר מילים מצומצם: בגיל זה, לפעוט צריך להיות אוצר מילים בן 50 מילים לפחות.
גיל 2-3 שנים:
- קושי בהבנת שפה: בגיל זה, הילד אמור להבין את משמעותם של מושגים פשוטים, כמו "למעלה", "למטה" או "ליד".
- קושי בהגיית מילים או דיבור לא ברור: בגיל זה מצופה מהילד להגות את המילים שהוא יודע או צלילים פשוטים אחרים בצורה ברורה.
גיל 3-4 שנים:
- דיבור לא ברור: בגיל זה, דיבור נבחן כאשר הילד מדבר עם ילדים או זרים שאינם רגילים לאופן הדיבור שלו. בשלב זה, הציפיה היא שהילד יובן על ידי כולם.
- קושי בהבנת חוקים לשוניים פשוטים: ילדים בגיל זה צריכים להבין חוקים לשוניים כמו שימוש בזמנים (עבר, הווה) ויכולת לבנות משפטים ארוכים יותר.
גיל 4-5 שנים:
- קושי בהבנת מושגים מורכבים: ילדים בגיל זה צריכים להבין מושגים כמו "מעל", "מתחת", "לפני", ו"כעת".
היעדר יכולת לספר סיפור: ילדים בגיל זה צריכים להיות מסוגלים לספר סיפורים פשוטים בצורה רציפה.
מתי כדאי לפנות למומחה?
עיכוב שפה הוא בעיה שעלולה להיגרם ממספר גורמים, ומאופיינת בקשיים בהבנה או בהבעה של השפה. אם הילד מציג מספר סימנים לעיכוב שפתי, מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת או לאיש מקצוע המתמחה בהתפתחות שפה לצורך אבחנה מקצועית. התערבות מוקדמת עשויה לשפר משמעותית את יכולותיו ולמנוע קשיים עתידיים בתקשורת, בלמידה וביחסים החברתיים. ככל שהאבחון והטיפול נעשים מוקדם יותר, כך ניתן לסייע לילד בצורה מיטבית.
בנובאקיד אנו מלווים את הילדים בדרך להצלחה באנגלית. רוצים שילדיכם ישפרו את האנגלית שלהם בכיף? הצטרפו לשיעורים המקוונים שלנו ותהנו מלימוד חוויתי ומתקדם!